Vědci chtějí poslat do vesmíru novou edici Zlatých desek Voyageru, co bude obsahovat?

5/5 - (1 vote)

Kdybyste mohli poslat zprávu mimozemskému životu, co byste řekli? Takovou otázku si lidé kladli už před více než čtyřiceti lety v jednom z prvních pokusů lidstva o komunikaci s mimozemskými druhy. Zlaté desky pak byly poslány do hlubokého vesmíru na palubách Voyageru 1 a Voyageru 2. V současné době se vědci chystají vytvořit nové vydání zprávy, aby poskytli potenciálním mimozemským civilizacím pohled na náš svět ve 21. století.

Původní Zlaté desky byly obdobou poselství v láhvi s nadějí, že poskytne mimozemským civilizacím pohled na lidskou společnost a odhalí příběh naší planety. Šlo o dvě pozlacené gramofonové desky, které obsahovaly zvuky a obrázky navržené tak, co nejpřesněji vykreslovaly život na Zemi. Desky pak byly umístěny na palubu Voyager 1 i 2 v roce 1977.

Obsah desek vybírala komise vedená Carlem Saganem. Rozhodli se pro sbírku namluvených pozdravů v 55 jazycích, hudbu z řady kultur, vědecká schémata, obrazy přírody a lidské kultury a matematické definice.

Co by měly obsahovat nové desky?

Pokud by tedy lidstvo vydalo novou verzi desek, co přesně by měly obsahovat dnes? Nový odborný článek si klade za cíl odpovědět na tuto otázku v projektu, který je nazván Message in Bottle (MIAB), tedy vzkaz v láhvi.

Zatím je projekt v rané fázi vývoje, takže tým naznačuje širší obsah mise a přesný obsah zatím nebyl specifikován. Konečným cíle však je odeslat jednu kopii do vesmíru na palubě budoucí vesmírné mise a jednu kopii ponechat na Zemi.

„Zatímco šance na kontakt s mimozemskou civilizací je stále spíše mizivý, replikovaná verze vzkazu zabezpečená na Zemi, nabídne neocenitelné poznatky o naší civilizaci a jejím odkazu dalším generacím nebo potenciálně inteligentním druhům, které by jednoho dne mohly navštívit naši planetu“, píší autoři studie.

Od původních desek by se nové vzkazy mohly lišit tím, že mohou obsahovat videa, což by umožnilo „cizincům“ nás i naši planetu lépe poznat. Zpráva také může zahrnovat další moderní formy médií, jako jsou hry nebo počítačové kódy.

Problémem však stále zůstává v tom, jak vytvořit univerzálně srozumitelné sdělní. Tuto překážku chce tým vyřešit systémem, pomocí kterého lze informace rozluštit v postupných fázích, počínaje základy života na Zemi a postupovat směrem ke složitějším aspektům lidské společnosti a vědy.

„Našim cílem je sdílet kolektivní znalosti, emoce, inovace a touhy způsobem, který poskytuje univerzální, ale kontextově relevantní porozumění lidské společnosti, vývoji života na Zemi a našim nadějím a obavám z budoucnosti.“ Píší autoři studie.

Co by zpráva měla obsahovat podle vás, nám můžete napsat do komentářů.

Výzkumný článek je publikován v časopise AGU Earth and Space Science.