Na Marsu byly objeveny stopy starověkého oceánu

Rate this post

Mars je pod drobnohledem vědců i veřejnosti už několik let. Každým novým objevem posouváme hranice našich znalostí. Stejně jako jedna z nedávných studií, která má potenciál pomoci lépe porozumět vývoji Rudé planety v průběhu času. Její výsledky byly nedávno zveřejněny v Journal of Geophysical Research: Planets a poukazují na existenci oceánu před miliardami let na severní polokouli planety.

Dvojice odborníků, pod vedením Benjamina Cardense z Pensylvánské univerzity, zkoumala topografické mapy prostřednictvím snímků z oběžné dráhy Marsu. Výsledky jejich práce nabízejí zatím nejpřesvědčivější důkazy existence dávného oceánu na severní polokouli Marsu, v oblasti Aeolis Dorsa. Ta se rozkládá nedaleko kráteru Gale. Vědci identifikovali pobřeží tohoto oceánu, jehož stáří odhadují na zhruba 3,5 miliardy let.

Pro studii vědci použili topografická data k osvětlení 3,5 miliardy let starého, 900 metrů silného pobřeží, které se rozkládá na stovkách tisíc kilometrů čtverečních. To, co dalo tomuto pobřeží vyniknout, byla velká akumulace sedimentárních usazenin, které se vyskytují pouze tam, kde je nebo byla přítomna voda.

Vědci při výzkumu využili software vyvinutý americkou vědeckovýzkumnou vládní agenturou US Geological Survey. S jeho pomocí zpracovali množství dat, získaných od americké vesmírné agentury NASA, včetně údajů z laserového výškoměru Mars Orbiter Laser Altimeter (MOLA), který zhruba před 20 lety pracoval na palubě sondy Mars Global Surveyor na oběžné dráze Marsu.

zdroj: lr