Volá nás jiná galaxie? Vědci zachytili osm nových opakujících se signálů z hlubokého vesmíru

4.7/5 - (11 votes)

Trvají jen několik milisekund a k Zemi přicházejí ze vzdálených galaxií. Hned osm takových tzv. opakujících se rychlých rádiových záblesků zachytili v uplynulých dnech astronomové díky teleskopu CHIME. Jejich studie by mohla vysvětlit jednu z největších záhad vesmíru, jakými se nyní astronomové zabývají.

Začátkem tohoto roku zaznamenali astronomové jeden takový signál, nicméně jak uvádí server ScienceAlert, v těchto dnech bylo zaznamenáno dalších osm! Zachytil je kanadský radioteleskop CHIME. Opakující se rychlé rádiové záblesky přitom pro vědce znamenají největší tajemství vesmíru, které se v současnosti snaží rozlousknout. Odborníci tak mohou začít pracovat na databázi, která by pomohla odhalit původ těchto signálů.

Rychlé rádiové záblesky se podařilo zachytit poprvé v roce 2007. V následujících letech se jich objevilo ještě několik. Nicméně dva z nich byly zajímavější než ty ostatní, opakovaly se a k Zemi přicházely ze stejného místa. Právě druhý z nich zachytil tento rok radioteleskop CHIME, a tak začala rozsáhlá studie záhadného vesmírného jevu.

Pro vysvětlení, jde o velmi krátké záblesky ve spektru rádiových vln, obvykle dlouhé jen několik milisekund. Záblesky samotné mají energii srovnatelnou s přibližně 500 miliony sluncí. Záhadou je však jejich původ, o kterém vědci spekulují. Ukázalo se, že signály pocházejí z různých prostředí, nejen z těch s extrémní gravitací, jak se původně odborníci domnívali.

První teorie předpokládaly, že jde o následky černých děr či superhusté neutronové hvězdy. Pokud by však šlo o následek výbuchu supernovy nebo srážky vesmírných těles, neměly by se opakovat. Astronomové by tedy neměli opakovaně zachytit signály na stejné frekvenci. Jenže signály se opakují a postupně zeslabují a mizí. Volají nás jiné galaxie?

Zdroj: ScienceAlert.com