Objev hodný Nobelovy ceny: sedm hvězdných systému, které by mohly hostit mimozemské megastruktury

2.5/5 - (2 votes)

Tým vědců učinil objev, který by mohl být největším v jejich životě a dokonce hodný Nobelovy ceny, pokud se potvrdí: identifikovali sedm hvězdných systémů, které by mohly hostit mimozemské megastruktury.

Astronomové identifikovali sedm hvězdných systémů v naší galaxii, které by mohly hostit Dysonovu sféru, hypotetickou megastrukturu, kterou by mimozemská civilizace mohla postavit kolem hvězdy nebo černé díry, aby zachytila ​​většinu své energie ve formě záření.

Koncept, který poprvé navrhl teoretický fyzik Freeman Dyson v roce 1960, mohl mít různé podoby, od gigantických staveb podobných kleci až po prstence nebo zrcadlová souhvězdí.

Velmi vyspělé mimozemské civilizace?

Samozřejmě je to zcela teoretická myšlenka. Koneckonců jsme ani neobjevili existenci mimozemského života, natož inteligentní mimozemské civilizace.

Vědci se však domnívají, že je to stále možné, a co je ještě dráždivější, pokud tyto megastruktury existují, měly by být pro nás viditelné kvůli obrovskému množství infračerveného záření, které taková struktura vyzařuje, když je hvězdou zahřívána.

Sedm trpaslíků

V nedávné studii publikované v časopise Monthly Notices of the Royal  Astronomical Society vytvořil tým výzkumníků počítačový program pro hledání „nadměrných infračervených emisí“ (EIE) v naší galaxii.

Analýzou pozorování z družice Gaia Evropské kosmické agentury (ESA) a výsledků z jiných pozemních a vesmírných infračervených dalekohledů dospěli k seznamu sedmi kandidátů, kteří by mohli hostit Dysonovy koule.

Těchto sedm kandidátů jsou M trpasličí hvězdy, tedy menší a méně jasné než naše Slunce. Vědci se však neodvažují tvrdit, že tyto velmi horké trpasličí hvězdy jsou obklopeny Dysonovými sférami, ale že jsou pouze kandidáty.

Vědci ve své studii napsali: „V literatuře existuje několik přirozených vysvětlení infračerveného přebytku, ale žádné z nich jasně nevysvětluje tento jev u kandidátů, zvláště uvážíme-li, že jsou všichni trpaslíci M.“

David Hogg , spoluautor a profesor fyziky na New York University , řekl New Scientist : „Mohlo by to být něco, co se stává velmi zřídka, jako když se dvě planety srazí a produkují obrovské množství materiálu. Myslím, že je to s největší pravděpodobností přírodní jev.“

Ve svém článku tým připustil, že je „rozhodně předčasné předpokládat“, že infračervené údaje pocházejí alespoň z „částečných Dysonových koulí“. Zároveň ještě nejsou připraveni je vyloučit, což by mohlo být možné s pomocí extrémně citlivého vesmírného teleskopu Jamese Webba NASA.

Jason Wright , spoluautor a profesor  astronomie na Pennsylvania State University , řekl New Scientist : „Buď je všechny zahodíme a řekneme, že Dysonovy koule jsou poměrně vzácné a velmi obtížně objevitelné, nebo zůstanou jako kandidáti a my je důkladně prostudujeme.“