Čínská kosmická loď narazí do blízkého asteroidu v rámci taktiky „planetární obrany“

4.5/5 - (2 votes)

Zajímavá a odvážná mise čeká na čínskou kosmickou loď, která má za cíl narazit do blízkého asteroidu. Cílem je testování „planetární obrany“, její reálná schopnost ochránit naši planetu proti jakémukoli asteroidu, který by potenciálně ohrožoval Zemi. Jako například tomu, který vyhladil dinosaury před zhruba 66 miliony let.

Své plány nastínili vědci v nedávném článku publikovaném v Journal of Deep Space Exploration a také v The Planetary Society, ve kterém uvádějí, že testovací mise by se měla uskutečnit před rokem 2030. Cílem mise se stane asteroid o průměru 30 metrů.

Cíl: asteroid 2015 XF261

Původně brali astronomové v úvahu jiný asteroid nazvaný 2019 VL5. Nejnovější dokumenty však hovoří o novém cíli se stejně nepraktickým názvem, 2015 XF261.

Prozatím tým odhalil, že navrhovaná kosmická loď  bude složena ze dvou částí, které budou vypuštěny společně.

První část bude sestávat s pozorovací sondy, která k asteroidu dorazí jako první. Po dobu tří až šesti měsíců bude kolem asteroidu manévrovat a analyzovat jej. Poté dorazí impaktní sonda, která narazí do skály, zatímco pozorovací sonda bude studovat dopad asteroidu.

Hluboký dopad

NASA prováděla vlastní testy systému planetární obrany, které vyvrcholily v roce 2022 dopadem asteroidu DImorphos o šířce 1,5 metru. Postaral se o to NASA Double Asteroid Redirection Test (DART), který byl v té době považován za „první ukázku na světě technologie planetární obrany“.

Poté, co DART zasáhl asteroid, vědci NASA dospěli k závěru, že dopad změnil dráhu satelitu a jeho tvar, což dokazuje, že je možné změnit trajektorii asteroidu.

Pro další ochranu Země vyvinula NASA NEO Surveyor (NEO znamená Near-Earth Object ve španělštině), vesmírný teleskop plánovaný ke startu v červnu 2028, jehož cílem je detekovat jakýkoli objekt z vesmíru, který by mohl ohrozit Zemi.

Nejsou známy žádné asteroidy, které by mohly Zemi v blízké budoucnosti ohrozit, ale vědci se stále snaží určit nejlepší postup, pokud by se nějaký objevil.

Vzhledem k tomu, že Čína pracuje na stejném úkolu navzdory napětí se Spojenými státy, existují již dvě vesmírné agentury, včetně NASA, které pracují na strategiích planetární obrany proti asteroidům.