Trápí vás podzimní deprese a únava? Poradíme vám, jak se jich snadno zbavíte

Málo energie, ospalost či snížení výkonnosti, to jsou jen některé příznaky změny ročního období. Abychom znovu získali vitalitu a pohodu, poslouží nám dobře zvolený výběr pokrmů. Mnoho potravin totiž stimuluje produkci látek, které pomáhají zachovat si dobrou náladu, píše italský deník La Repubblica.

Je méně světla, teplota klesá a nároky na naše výkony jsou stále vyšší. Podzim s sebou přináší některé problémy s přizpůsobením se, které se projevují u každého jinak. Podzimní melancholie postihuje mnohé z nás. Není to však nic, co by se nedalo překonat, například pomocí kvalitního jídelníčku. V tomto směru umí pomoci vitaminy skupiny B, vitamin C a E, které připravují tělo na první chlad a vyšší vlhkost.

Proč jsou tyto vitamíny důležité, a ve kterých potravinách je najdeme?

Vitamíny skupiny B pomáhají udržovat dobrou náladu. Jídlo a nálada spolu úzce souvisí a určité potraviny tento vztah dokáží vyvážit, vysvětluje lékař Michelangelo Giampietro, expert na výživu a sportovní lékař na Škole sportu CONI Roma. Správné jídla jsou takové, které obsahují mikronutrienty, jako vitamíny skupiny B, zejména B12, které dodávají energii tělu i mysli.

Nejvíce těchto vitaminů obsahují vejce, sýry, jogurty, mléko a mozzarella. Pomáhají i jídla bohatá na tryptofan – nositel serotoninu, horou regulující náladu. “Je přítomen ve většině proteinů, které sníme, a zlepšuje náladu, soustředěnost a paměť,” uvádí Giampietro. Tryptofan působí pozitivně na stres, neboť za přítomnosti vitamínů skupiny B, sacharidů a železa zvyšuje produkci serotoninu. Dobrým zdrojem energie, sacharidů a tryptofanu jsou například těstoviny.

“V podzimním jídelníčku nesmí chybět potraviny bohaté na vitamin C, který zvyšuje odolnost vůči infekcím, usnadňuje vstřebávání železa, přispívá ke tvorbě kolagenu a působí jako antioxidant a prostředek proti stárnutí, ”  poznamenává Loreto Nemi z římské Katolické univerzity. Nejvíce vitaminu C obsahuje zelí, brokolice, papriky, špenát a citrusové plody.

Vitamín E patří ke skupinám těch látek, které jsou rozpustné v tucích. Obvykle se hromadí v játrech a není tedy nutné jíst ho pravidelně. Tělo ho totiž vypouští po malých dávkách, když se jeho potřeba stane nevyhnutelnou. Doporučená denní dávka je 36 mikrogramů. Je důležitým buněčným antioxidantem, bojuje proti volným radikálům a proti stárnutí.

Přirozeným zdrojem vitaminu E jsou hlavně ořechy, mandle a semínka. Jsou bohaté na vlákninu, esenciální mastné kyseliny s dlouhým řetězcem, a právě na vitamin E. Obsahují minerály (hořčík, draslík), kromě toho jsou koncentrátem velmi užitečných makro i mikronutrientů. Ideální je sníst denně pět až šest ořechů. I avokádo je bohaté na vitamin E a mononenasycené tuky, jaké má extra panenský olivový olej, a které jsou pro organismus důležité. Ideální snídaní je celozrnný chléb s polovinou avokáda a semínky slunečnice a sezamu.

Snížit podzimní melancholii pomohou i minerální soli. Železo například dodává energii, zatímco draslík je užitečný pro mozek a rovnováhu krevního tlaku. Hořčík zas pomáhat čelit obdobím napětí. A kde je najdeme? “Sušené ovoce je bohaté na hořčík a je vhodné jako svačina. Sladké brambory obsahují hodně draslíku, ale také stopy vápníku a sodíku, zinku a hořčíku,” dodává Nemi.

Zdroj: Repubblica.it

Sdílet:
Loading...