Nová aplikace mění každodenní činnosti na časové údaje, o které si zkracujete nebo prodlužujete život.

Představte si, že by se vaše každodenní činnosti přeměnily v časovou hodnotu, která vám buď život zkrátí nebo naopak prodlouží. Dvě cigarety denně vám uberou 30 minut, porce zeleniny přidá dvě hodiny, ležení na gauči ubere 15 minut, a tak bychom mohli pokračovat celý den. O kolik si každý den zkracujete nebo prodlužujete život, teď můžete zjistit pomocí aplikace, která monitoruje vaše každodenní činnosti a říká vám kolik jste si právě ubrali a kolik přidali.

My lidé jsme mnohem horší v posuzování rizik, než si myslíme. Ano dokážeme usoudit, že do neznámých vod bychom neměli plavat, protože nás může překvapit žralok, a že musíme mít bezpečnostní pás, protože by pro nás potencionální nehoda mohla být tou konečnou. Nicméně podceňujeme rizika našeho každodenního jednání a chování, které snižuje naši životnost jako například kouření.

Na trhu se ale objevila nová aplikace, která má každému uživateli pomoct „zpomalit svou cestu k hrobu“. Risk Navigator vám umožní vybrat aktivitu, kterou se chystáte provést a na základě vašeho výběru posoudí, zda je daná aktivita pro vaše zdraví přínosem nebo rizikem. Abyste z aplikace vytěžili maximum, musíte pochopit rozdíl mezi rizikem akutním a chronickým.

Je to jednoduché, akutní rizika jsou ta, která vás mohou okamžitě zabít. Typickým příkladem je autonehoda. Kdežto chronická rizika vás sice nezabíjí hned ale soustavně vás okrádají o čas strávený mezi živými. A to je právě problém. Dokážeme odhadnout rizika, která přijdou v daný moment, ale moc nehledíme na rizika našeho chování, které se odrazí až v budoucnu. Jako příklad uvedu špatné stravování. Dlouho nebudete mít problémy žádné, později ale přijdou nemoci, obezita a třeba i vysoký cholesterol, který vede k selhání srdce.

Jak aplikace funguje

Akutní rizika lze měřit pomoci tzv. mikromortů, což je jednotka rizika smrti, definována jako jedna šance ku miliónu. Jde o jednoduchý způsob, jak převést akutní rizika na jednotky, které pro nás budou snadno pochopitelné.

Chronická rizika lze měřit tzv. „microlives“. Tuto jednotu vymyslel David Spiegelholter, profesor univerzity Cambridge. Jednotka ukazuje pravděpodobnou hodnotu, o kterou si život buďto zkrátíte nebo prodloužíte. Jeden microlife se rovná 30 minutám.

Ležení na gauči vás stojí 15 minut, cvičení vám přidá hodiny

Když aplikace otevřete okamžitě uvidíte nepřeberné množství aktivit, které patří k našemu každodennímu životu. Bohužel aplikace je zatím jen v angličtině, nicméně je doplněná obrázky a je snadno pochopitelná. A co v ní například najdete?

Každé dvě cigarety, které za den vykouříte, vás oborou o jeden microlife, tedy 30 minut. Na druhou stranu můžete hodiny nahnat pojídáním zeleniny, každá porce vaši životnost prodlouží o dvě hodiny. Přínosem je také popíjení kávy, pokud to extrémně nepřeháníte, prodlužujete si život s každým šálkem o deset minut.

A co je hodně zajímavé, také pití alkoholu je přínosem. Jedna sklenička, nebo chcete-li půllitr, vám přidá 30 minut. Platí to ale jen v případě prvního nápoje, každý další už život ubírá. Pokud převážně vysedáváte na gauči pak vás každá hodina stojí 15 minut. Jestliže se ale rozhodnete cvičit, pak prvních 20 minut prodlužuje život o hodinu a následné cvičení pak 20 minut.

Vtipné je, že taková návštěva zubaře vám ubírá 10 minut, jelikož je mnoho lidí ve velkém stresu před jeho návštěvou. Pokud máte doma psa nebo kočku přidává se vám jedna hodina. Zkrátka statistik je v aplikaci opravdu mnoho, proto když si navolíte, co jste za celý den dělali, bude rozhodně zajímavé na konci dne sledovat, o kolik jste si život zkrátili nebo prodloužili.

Zdroj: TheConversation.com

Sdílet: