Zpomaluje se rotace Země? Podle nové studie budou dny delší

Komu by se nehodila hodina denně navíc? V nejbližší době to reálné není, ale za miliony let k tomu nejspíš dojde. Den bude mít 25 hodin.

Dny na Zemi se neustále prodlužují. Ačkoliv je nepravděpodobné, že bychom tento jev v krátkodobém horizontu pocítili, je tomu skutečně tak.  Tvrdí to tým astronomů, který prozkoumal data z téměř 3 tisíc záznamů, pokrývajících astronomické události mezi lety 720 před naším letopočtem a rokem 2015, tedy celkem 2 735 let. Jejich zdroje přitom zahrnovaly hliněné destičky z Babylónu, texty z antického Řecka, z Číny, z arabského světa, i ze středověké Evropy.

„Rotace Země se zpomalí přibližně o 1,8 milisekundy za století, což je výrazně méně, než vyplývalo z odhadů založených na slapových jevech,“ píší britští vědci v nové studii publikované v prestižním časopise Proceedings of the Royal Society A (jeden z nejstarších vědeckých časopisů na světě). „Kromě dlouhodobého lineárního zpomalování jsme zaznamenali i fluktuace tohoto zpomalování v intervalech o délce desetiletí až století.“

Možných příčin je prý víc, od vlivu gravitace Měsíce, až po kolísání hladiny oceánu. Na první pohled to není moc významné. Ale pokud se toto zpomalování z nějakého důvodu nezmění, za 200 milionů let bude mít pozemský den 25 hodin.