Žijeme vedle kanibalské galaxie. Andromeda pozřela našeho galaktického sourozence

Astronomové studující naší sousední galaxii v Andromedě zjistili, že její minulost je doslova kanibalistická. Jak se ukázalo spirální galaxie měla před dvěma miliardami let pozřít našeho galaktického sourozence, ze kterého zbyl jen podivný pozůstatek známý jako M32. Odborníci tuto událost vtipně přirovnávají k vesmírnému zápasu v těžké váze.

Galaxie v Andromedě je v Místní skupině galaxií tou největší, nicméně v porovnání s celkovou hmotou kolem bilionů Sluncí je oproti Mléčné dráze na druhém místě. Nová studie zveřejněná serverem Nature, však uvádí, že před více než dvěma miliardami let byla v Místní skupině ještě jedna velká galaxie a to M32p, vlastně byla jednou z těch největších. Andromeda z ní však posupně vytvořila vycuclou mrtvolu v podobě M32.

Podle zjištění astronomů mělo dojít ke kolizi mezi Andromedou a M32p, která následkem toho ztratila hmotu kolem 25 miliard Sluncí, a zbylo jí pouze 3 miliardy. Astronomové k tomuto závěru dospěli během studie složení rozsáhlého halo Andromedy, tedy okolní oblasti s řídkou populací hvězd. Jeho aktuální rozprostření si vědci vysvětlují tím, že Androméda pohltila dříve třetí největší galaxii M23p.

Dalším důkazem o kanibalské historii Andromedy je také dnešní stav M32. Ačkoliv vypadá jako stará eliptická galaxie, ve skutečnosti je plná mladých hvězd. Jejich zrod však muselo něco podnítit, astronomové jsou toho názoru, že jde právě o následek kolize. Srážka by také vysvětlila, proč má Andromeda ve svém halu tolik hvězd středního věku bohatých na kovy. Tento jev by nebyl možný, kdyby galaxie narůstala postupně jen srážkami s menšími objekty.

Tyto nové objevy přinášejí vědcům zcela nový pohled na zákonitosti vesmíru. Galaxie jsou očividně odolnější, než se myslelo. Nicméně pořádně velká srážka nás teprve čeká. Kurz Andromedy a Mléčné dráhy totiž spěje k nevyhnutelné srážce, kterou ovšem my už nebudeme řešit. Nastane totiž až za přibližně 4 miliardy let.

Zdroj: IFLScience.com