Zemské jádro uniká a geologové netuší proč

Jistě si každý vzpomenete, jak jsme se ve škole učili strukturu naší planety. Všechny vrstvy Země krásně rozdělené od kúry až po vnitřní jádro. Podle nových zjištění je ale realita úplně jiná a mnohem spletitější.

Nejnovější studie, jež byla zveřejněna i serverem Live Science uvádí, že jádro Země uniklo za posledních 2,5 miliardy let do dalších vrstev planety. Je zřejmé, že wolfram z jádra uniká do pláště a v některých případech se dostává k povrchové části zemské kůry. Jde tak o první náznak toho, že vnitřní vrstvy naší planety nejspíše obměňují své materiální složení.

Tým vědců z USA, Kanady, Francie a Austrálie zjistil, že poměr wolframu a hafnia nalezených v minerálech z jádra a pláště se posunul ze 182 na 200 ppm (množství částic na jeden milión). Prokázaly to výsledky studie, zveřejněné minulý měsíc v časopise Geochemical Perspective Letters.

Geologové si zatím nejsou zcela jistí tím, proč jádro uniká. Nicméně berou v potaz dvě hypotézy. Možná vysvětlení jsou hned dvě, jež souvisí s tektonickou činností nebo se změnami, ke kterým došlo během raného formování života na Zemi. Únik jádra do dalších vrstev naší planety bude nadále podroben řadě výzkumů. Geologové doufají, že jejich výsledky by mohly přinést odpovědi týkající se vývoje jádra, včetně magnetických polí Země.

Zdroj: Futurism.com