Začal nejpodrobnější průzkum vesmíru, jeho cílem je porozumět temné energii

Zmodernizovaný teleskop v arizonské observatoři Kitt Peak začal snímat vesmír zatím nejpodrobnějším možným způsobem v rámci výzkumu, který nám možná odhalí něco více o temné energii. Šlo by tak o velký krok vpřed, podle aktuálních výpočtů totiž až 68% součtu veškeré hmoty a energie ve vesmíru tvoří právě temná energie, o které toho moc nevíme.

Teleskop na Kitt Peak, nazvaný Spektroskopický nástroj pro temnou energii (DESI) bude od nynějška pět let kontinuálně snímat vesmír pomocí pěti tisíců optických vláken, z nichž každé se bude chovat jako samostatný miniteleskop. To znamená, že přístroj bude moci snímat až pět tisíc různých galaxií najednou.

Při ideálních podmínkách by chtěl mezinárodní vědecký tým, který stojí za projektem DESI, zkoumat každých dvacet minut soubor nových pěti tisíc galaxií. Za celou dobu trvání projektu by takto chtěl zmapovat 35 milionů galaxií.

Temnou energii podobně jako temnou hmotu, která by měla tvořit dalších 23 procent souhrnu celkové hmoty a energie ve vesmíru, zatím nikdo neviděl a o její existenci vědci tuší jen podle vlivu, kterou má na viditelnou, nám známou hmotu. Té je ve vesmíru jen 4,8 procent.

Známe jen pět procent vesmíru

V minulosti se většina astronomů přikláněla k teorii, že rozpínání vesmíru se postupně zpomaluje a jako jeden z nejpravděpodobnějších scénářů se jevil ten, že nakonec dojde k jeho opětovnému smrštění. Někteří k tomu dodávali, že po něm by teoreticky mohl následovat další velký třesk.

V roce 1998 však těmito teoriemi otřásl objev, že rozpínání vesmíru se nezpomaluje, ale naopak zrychluje. To podle dosavadních výpočtů nedávalo žádný smysl, a tak fyzici zařadili do svých modelů i energii, která působí proti gravitaci, a nazvali ji temná energie.

Podle Ofer Lahav, profesora astronomie z University College London a jednoho z členů týmu pracujícího na projektu DESI, o temné energii a temné hmotě ani desítky let po jejich objevu “stále nevíme téměř nic”. “Je prostě od věci žít ve vesmíru, z něhož známe jen pět procent,” řekl Lahav pro BBC . “Pokud přijdeme na povahu temné energie a zjistíme, co to je, může to vést k úplné revoluci ve fyzice,” předpovídá izraelský vědec.

Zdroj: BBC.com