Z blízké galaxie vychází tajemný signál, který se opakuje každých 16 dní

Astronomové zachytili první rychlé rádiové záblesky, které se objevují v pravidelném cyklu. Díky tomu, se odborníkům podařilo detekovat jejich zdroj, který se nachází v galaxii vzdálené 500 milionů světelných let od Země. Rádiové záblesky přicházejí v 16denním cyklu a jsou přesné jako hodinky. Je to vůbec poprvé, co byla zaznamenána perioda těchto jevů, což je významný krok k odhalení jejich zdrojů.

Rychlé rádiové záblesky (FRB) představují jednu z největších hádanek vesmíru za poslední roky. Nevysvětlitelné, velmi intenzivní výboje energie, které přicházejí z hlubokého vesmíru, mohou být výsledkem čehokoliv. Od neznámých přírodních jevů po mimozemské civilizace, které se s námi pokoušejí spojit. Žádnému vysvětlení se odborníci nebrání.

Impulzy jsou mystifikující také proto, že mohou být jednorázové nebo opakující se. Navíc u těch opakovaných to dosud vypadalo tak, že je jejich načasování náhodné, rozhodně ne periodické. Vše se ale změnilo minulý rok, kdy Kanaďané zachytili osm opakujících se signálů. Když je pak podrobněji studovali, přišli s překvapivým závěrem. Rádiové záblesky byly seskupeny do čtyř dnů, pak jako kdyby se na 12 dní vypnuly a poté začalo vše znovu. Celý cyklus tak trval 16 dní a opakoval se.

Jak uvedli samotní odborníci ve svém prohlášení: „Došli jsme k závěru, že se jedná o první detekovanou periodicitu rychlých rádiových záblesků. Zároveň jde o velmi důležité vodítko k odhalení povahy objektu, který je vysílá.“

Nedávno tento 16denní cyklus vysledovali v galaxii SDSS J015800.28 + 654253.0, která je vzdálená 500 miliónů světelných let od Země. Ačkoliv se astronomům podařilo detekovat místo, odkud signály pocházejí, stále neví, kdo nebo co je způsobuje. Na druhou stranu cyklus těchto záblesků vytváří u vědců domněnky, že by mohly být výsledkem formování jejich okolí. Pokud by například byl zdrojem FRB obíhající kompaktní objekt, jako je černá díra, pak by mohly být signály vysílány jen v určitém bodě orbitální periody. Tento scénář může potenciálně odpovídat 16dennímu cyklu.

V tuto chvíli jde ale o pouhé spekulace a teorie. Rychlé rádiové záblesky jsou záludnou hádankou již deset let. Na druhou stranu objevy a nové poznatky, jako je právě tento 16denní cyklus, posouvají vědce stále vpřed.

Zdroj: VC