Vzácný duhový meteorit, který dopadl v Kostarice, odhaluje vznik života na Zemi

Duhový meteorit Aguas Zarcas, pojmenovaný podle vesnice, kde byl objeven, je nejspíš jedním z nejcennějších nálezů tohoto typu v historii. Jak odhalily první studie, jde o pozůstatek rané sluneční soustavy, který je tvořen sloučeninami z počátků Mléčné dráhy.

Meteorit byl součástí asteroidu o velikosti pračky, který spadl na Zemi. Konkrétně k tomu došlo na Kostarice, 23. dubna 2019. Jeho fragmenty se rozptýlily do dvou vesnic – La Palmera a Aguas Zarcas. Právě meteorit zvaný Aguas Zarcas v sobě uchovává řadu základních stavebních kamenů života.

Právě tyto látky vědcům ukazují, jak chemické reakce ve vesmírném prostoru mohou vést ke vznikům hmoty, ze které se může rodit život. Celá řada vědců věří, že právě tímto způsobem mohl před nějakými 4 miliardami let vzniknout život na Zemi.

Výzkum meteoritu ještě není dokončen, ale vědci jsou již nadšení z informací, se kterými se mohou setkat. Provádějí analýzy pomocí moderních technik a hledají složité organické sloučeniny. V tomto ohledu tento objekt „poráží“ i meteorit Murchison, který spadl na povrch naší planety v roce 1969. Murchison získal svou slávu díky tomu, že v něm bylo objeveno více než 100 proteinových aminokyselin – některé z nich byly vědcům známy a byly přítomny v suchozemských organismech. Jiné jsou v existujícím životě vzácné nebo neznámé.

Co se skrývá v duhovém meteoritu?

Meteorit Aguas Zarcas je starý 4 560 milionů let a byl součástí asteroidu, který spadl nad San Carlos v roce 2019. Jedna žena z Aguas Zarcas, která byla svědkem incidentu, tvrdí, že kámen prorazil střechu jejího domu a poté našla na podlaze „teplou skálu“.

Hornina vážila jen něco málo přes kilogram a byla nejprve prozkoumána v domě, kde byla nalezena, pomocí speciálního vybavení ze sekce petrografie a geochemie na Geologické škole.

Další výzkum trval rok. Nakonec se ukázalo, že duhový Aguas Zarcas je uhlíkatý chondrit, který se vytvořil před vývojem našeho slunce. Uhlíkaté chondrity jsou bohaté na uhlík – nejen anorganické, ale také organické molekuly, jako jsou aminokyseliny a stavební kameny bílkovin.

Vědci porovnali duhový meteorit s meteoritem nalezeným v Austrálii. Murchison také obsahoval nukleové báze, stavební kameny genetických molekul, jako je RNA, a v listopadu 2019 v něm objevili hlavní složku páteře RNA – ribózu. Aguas Zarcas může obsahovat stejné sloučeniny. Výzkumný tým má navíc pokročilejší technologii než vědci před 50 lety, což jim umožňuje chránit a studovat objevené horniny.

Vzhledem k tomu, že duhový meteorit je mladší než jeho předchůdce, vědci doufají, že objeví organické sloučeniny, které se již dávno odpařily z Murchisonova meteoritu. Věří, že uvnitř horniny bude mnoho aminokyselin, ale také doufají, že objeví protein, který nikdy v meteoritech nebyl nalezen.

Zdroj: LA