Výbuch komety v přímém přenosu. NASA zveřejnila snímek, který nemá obdoby

Americké vesmírné agentuře NASA se díky satelitu TESS podařilo zachytit zatím nejlepší záběry celého průběhu kometárního výbuchu. Jde o epickou kosmickou událost, kdy kometa spontánně spálí sama sebe tím, že exploduje. Pořízený snímek by mohl pomoci objasnit příčiny tohoto jevu.

Satelit americké NASA, sloužící k pozorování vzdálených exoplanet, zachytil jedinečný úkaz. Na záběrech lze vidět výbuch komety, která se spontánně zapálila a vybuchla v enormní explozi. Satelit zachytil každý moment tohoto úkazu. Jedná se o video v nízké kvalitě, avšak poprvé máme možnost podívat se na takovou situaci.

Astronomové říkají, že díky získaným údajům budou moci konečně přijít na to, co tyto výbuchy způsobuje. Existují dvě teorie, na kterých momentálně pracují a obě se točí kolem našeho Slunce. To zahřívá povrch komety, vypařuje částečky ledu a zároveň kometu pohání vpřed. Výzkum publikovaný v astronomickém časopise Astrophysical Journal Letters neuzavřel příčinu explozí, další data, která vědci dostali by jim mohly pomoci.

První teorie hovoří o náhlé tepelné vlně, která zasáhne povrch komety a její ledové plochy. Nastane řetězová reakce, ústící do exploze. Další teorie hovoří o geologické aktivitě, která odhalí nový led, schovaný pod povrchem. Ten se bleskově odpaří, čímž by mohl opět způsobit výbuch. Zatím však vědci nedokážou předpovědět, kdy se tyto výbuchy stanou.

Tým vědců vypočítal, že uniklý materiál z explodující komety mohl vážit přibližně milion kilogramů, který zanechá kráter zhruba 20 metrů široký. Rovněž se podařilo zachytit první případ prašného ocasu komety, který na rozdíl od toho normálního nechává za sebou větší části úlomků.

Zdroj: Futurism.com