Vítěz Nobelovy ceny: Za 30 let lidstvo objeví mimozemský život

Nejnovější technologie a stále podrobnější průzkum vesmíru nám umožnily uvědomit si, že naše planeta není jediná v měřítku celého vesmíru. Někde tam venku je jiná Země, kde může život vzkvétat.

Přinejmenším to říká loňský laureát Nobelovy ceny Didier Queloz z Ženevské univerzity. Spolu s kolegou objevili první extrasolární planetu obíhající kolem hvězdy podobné slunci. Jejich výzkum přispěl k urychlení prací na vývoji technologií a systémů, které dosud vedly k objevení tisíců mimozemských světů.

Fyzik je přesvědčen o existenci mimozemského života. Nemluvíme zde o bakteriích, ale o již prosperující mimozemské civilizaci. Queloz věří, že je objevíme v příštích 30 letech. Dosud není známo, kde je druhá Země, ale je známo, že je daleko za sluneční soustavou.

Při objevu budou hrát velkou roli technologie umělé inteligence. Již nyní různé algoritmy a výpočetní mračna podporují astronomy a nejmodernější pozorovací zařízení svou silou. Například NASA každý den získává přemrštěné množství dat o cizích planetách, ale jejich analýza a zpracování lidmi může trvat mnoho let. Mezitím technologie umělé inteligence dělají takovou práci mrknutím oka.

Nositel Nobelovy ceny za fyziku a jeho kolegové si jsou jisti, že ve sluneční soustavě jsou před námi skryty také jednoduché formy života. V tomto ohledu mohou být nejzajímavější ledové měsíce Jupitera a Saturnu a Marsu a Venuše.

Je jen otázkou času, kdy budou objeveny, a lidstvo toho má čím dál tím méně, vezmeme-li v úvahu fakt nebezpečí kosmických hornin.

Mnoho astronomů věří, že kosmická kataklyzma související s dopadem asteroidu se k nám blíží mílovými kroky. Hledání druhé Země, kde budeme schopni přežít po zkáze, je pro nás nyní klíčovým problémem. Nejprve se ale musíme zaměřit na návrat na Měsíc a první let na Mars, a pak můžeme myslet na exoplanety a druhé Země.

Zdroj: independent