VIDEO: Astronomové zachytili extrémní rotaci hvězd, která strhává jejich časoprostor

Práce astrofyziků je nesmírně těžká a mnohdy zachází za hranice pochopitelného, alespoň pro běžné smrtelníky. V současné době například přišli s výsledky dvacetiletého pozorování, které potvrzují Einsteinovu obecnou teorii relativity. Dvě dekády sledovali vědci systém dvou hvězd, které se otáčejí tak rychle, že dochází k strhávání časoprostoru.

Australští vědci sledovali binární hvězdu téměř 20 let pomocí 64 metrů dlouhého radioteleskopu observatoře CSIRO. Jejich sledování se vyplatilo, protože byli svědky toho, jak hvězdy kolem sebe rotují takovou rychlostí, že svou nesmírně silnou gravitací strhávají časoprostor. Jejich výzkum, který byl publikován vědeckým sborníkem Science, je tak dalším důkazem Einsteinovy teorie obecné relativity.

Binární hvězda je složena ze dvou hvězd. Jednou z nich je tzv. bílý trpaslík, objekt vznikající zhroucením hvězdy, které nejsou dostatečně hmotné na to, aby dosáhly ve svém jádře teplot potřebných k fúzi uhlíku. V tomto případě je bílý trpaslík velikostí téměř srovnatelný se Zemí až na to, že má 300 000krát větší hustotu. Druhou hvězdou je neutronová, má 100 miliarda-krát větší hustotu než Země, ale v průměru má jen 20 kilometrů. Společně pak tvoří hvězdný systém s názvem PSR J1141-6545.

Strhávání časoprostoru není vůbec snadné vypozorovat. Astronomové jej sice zachytili díky radioteleskopu, nicméně celá událost je velmi složitá a trvá dlouho. Posun o jeden jediný stupeň lze zpozorovat každých 100 000 let, ale protože je účinek asi 100 milionů krát silnější v binárním páru, vědci byli celou událost schopni sledovat i přes několikaset kilometrovou vzdálenost.

Zdroj: rt.com