Vesmírná záhada: Tato hvězda je údajně starší než vesmír, jak je to možné?

S fascinujícím a novým pohledem na věc přišel magazín All About Space. Na základě veškerých doposud známých studií se zaměřil na hvězdu HD 140283, která je pro astrofyziky záhadou už téměř dvě desetiletí. Abyste totiž pochopili, hvězda známá také jako Metuzalém je údajně stará 14 miliard let. Jak je to ale možné, když stáří vesmíru se odhaduje na 13,8 miliard let?

Již více než 100 let pozorují astronomové zvláštní hvězdu vzdálenou přibližně 190 světelných let od Země. Po svém objevení dostala název HD 140283, nebo také Metuzalém, jde totiž o jednu z nejstarších známých hvězd vesmíru. Jenže právě její věk je velkou záhadou. Do průzkumu její historie se pustil server All About Space, kde bylo zjištěno, že ačkoliv vědci dosáhli určitého pokroku ve vysvětleni bizarního věkového rozporu, tajemství zůstává v podstatě nevysvětlitelné.

Astronomové se údajně pokoušeli určit věk hvězdy HD 140283 pomocí satelitu Hipparcos patřící Evropské vesmírné agentuře ESA, a to v roce 2000. Jenže získaná data přinesla více otázek než odpovědí. Podle údajů ze satelitu byla hvězda stará 16 miliard let, což představovalo problém. Vesmír, podle těch nejlepších odhadů vědců, existuje jen asi 13,8 miliard let. A jak víme, hvězdy se začaly tvořit až stovky miliónů let po Velkém třesku.

Pátrací akce pokračuje

Magazín se začal pídit po faktech, které by potvrdily tak ohromné stáří hvězdy. Dali tedy dohromady více než 11 studií, které byly provedeny v letech 2003 až 2011 díky Hubbleova vesmírného dalekohledu, který je pro určování věku tím nejlepším nástrojem. To je dovedlo až k informacím, že hvězda není stará 16 ale 14,27 miliard let, to ale stále děla hvězdu podstatně starší, než je samotný vesmír.

Aby toho nebylo málo, byl zveřejněn nový výzkum z velmi důvěryhodných zdrojů, který do celého příběhu vnesl ještě větší zmatek. Vesmír je údajně mladší, je mu pouhých 11,4 miliard let. Tím se věkový rozdíl hvězdy a vesmíru ještě zvýšil. O důvěryhodnosti této informace není rozhodně pochyb. Jedním z autorů této studie je totiž Adam Riess, fyzik a držitel Nobelovy ceny z roku 2011 za objev zrychlujícího se vesmíru pozorováním vzdálených supernov.

Věk hvězdy a samotný věkový rozdíl tak zůstává i nadále velkou záhadou, kterou zatím nikdo nedokáže rozlousknout.

Zdroj: space.com