Vědci objevují tajemnou mezihvězdnou hranici vesmíru, na tyto údaje čekali roky

Sonda Voyager 2 překročila hranici sluneční soustavy přesně před rokem. Nyní se vědcům podařilo dát dohromady první měření z jejího přechodu do mezihvězdného prostoru. Veškeré detaily zveřejnili v pěti studiích ve vědeckém časopise Nature Astronomy.

Na samém okraji sluneční soustavy se nachází oblast zvaná heliopauza. V tomto místě mezihvězdné prostředí zastavuje sluneční vítr. Heliopauza tedy představuje hranici mezi Heliosférou (obal částic obklopující Slunce připomínající bublinu) a mezihvězdným prostorem.

Hranici poprvé zdolala sesterská sonda Voyager 1 v roce 2012. Vědcům tehdy o heliopauze poskytla důležité informace. Sonda však měla zkažený plazmový přístroj a pracovníci mise se proto nedokázali dostat ke všem údajům.

Voyager 2 už měl důležitý nástroj funkční, i proto se na jeho přechod helipauzou výzkumníci mimořádně těšili. Sonda prošla hranicí sluneční soustavy 5. listopadu 2018. Studie popisují podobnosti i rozdíly v měřeních z Voyager 1 a Voyager 2.

Nové a jedinečné údaje

Na rozdíl od sondy Voyager 1 hodnoty z přístrojů druhé sondy naznačují, že okraj heliosféry je tenčí a hladší, než se původně odhadovalo, a že se za ním nachází silnější mezihvězdné magnetické pole.

Nové měření také naznačují, že mezihvězdné prostředí blízko hranici je mnohem žhavější, než vědci předpokládali. Jedna z publikovaných studií také popisuje náznak vrstvy mezi heliopauzou a mezihvězdným prostorem, ve které na sebe vzájemně působí sluneční a mezihvězdný vítr. Podobnou vrstvu Voyager 1 nezjistila.

Některé rozdíly mohla způsobit rozdílná sluneční aktivita v roce 2012 a 2018. Jiné zas mohl vyvolat rozdíl v trajektoriích obou sond. Přestože v mezihvězdném prostoru má lidstvo už dvě sondy, vlastnosti vzdálených oblastí jsou stále předmětem vědecké debaty.

“Tuto diskusi mohou vyřešit pouze detailnější pozorování z kosmických lodí Voyager, které jdou dále do mezihvězdného prostoru, prozkoumají nové regiony a pošlou zpět nové a jedinečné údaje,” píše v článku pro Nature fyzik Roelf Du Toit Strauss, který se do výzkumu nezapojil.

Zdroj: IFLScience.com