V hlubinách naší Země byly objeveny pozůstatky pohřbené planety

5/5 - (2 votes)

Výzkum odhalil existenci pozůstatků pohřbené planety hluboko uvnitř Země. Vše tedy naznačuje tomu, že před miliardami let došlo ke srážce planety se Zemí.

Nová studie o přítomnosti kovových materiálů uvnitř Měsíce poskytuje nový důkaz o svém vzniku. Naše přirozená družice vznikla, když se před dávnými časy srazila prastará planeta se Zemí.

Během meziplanetární srážky byla planete o velikosti Marsu zvaná „Theia“ rozdrcena na úlomky horké lávy. Vědci se domnívají, že ke srážce došlo zhruba před 4,5 miliardami let.

Dosud se spekulovalo o tom, že pozůstatky Theie jsou pohřbeny v hustých obrovských „blobech“ pod tektonickými deskami Afriky a Tichého oceánu. Neexistovaly však důkazy o tom, kam se zbytek Theie poděl.

Nová data kosmické sondy NASA GRAIL však do celé záhady vnesla světlo. Sonda objevila velká ložiska titanu a železné rudy hluboko po měsíčním povrchem, což naznačuje, že zbytky planetky tvoří ve skutečnosti pozemský měsíc.

Planetární geofyzik Adrien Broquet z German Aerospace Center v Berlíně popsal zjištění sondy jako „fascinující“. Jejich analýza změn v měsíčním gravitačním poli umožňuje nahlédnout pod povrch Měsíce a zjistit, co se pod ním skrývá.

V oblasti mezi kůrou a jádrem známé jako plášť, detekovala sonda GRAIL dvě husté oblasti, které se shodují s ložisky titanu a ilmenitu železa, které by existovaly v případě, že by teorie o planetě Theia byly správné.

Měsíc se obrátil naruby

Po pravděpodobné srážce se Zemí byly úlomky ztracené planety pohřbeny hluboko pod zemskou kůrou, začaly ostatní pozůstatky v podobě kaluží roztaveného titanu a železem těžké lávy na měsíčním povrchu klesat hlouběji k a vytlačovat lehčí kameny nahoru.

Podle geofyzika a spoluautora studie Jeffa Andrewse-Hanny se náš Měsíc v podstatě obrátil naruby.

Důkazy o srážce

Důkaz o tom, že meziplanetární srážka vytvořila náš Měsíc, jak jej známe dnes, najdeme na základně pláště naší planety, známé jako Velké nízkorychlostní provincie (LLVP). Jedna z nich se nachází pod africkou tektonickou deskou a druhá pod tou tichomořskou. Tento fakt odhalilo měření seismickým zařízením podobným těm, které se používají k detekci zemětřesení.

Existence provincií byla prokázaná, když geologové zjistili, že seismické vlny se v hloubce 2900 km v obou oblastech dramaticky zpomalily, čímž se odlišily od ostatních částí Země. A také tím, že materiál ve zmíněných LLVP je o 2 až 3,5% hustší než zemský plášť.

Minulý rok vědci pod vedením Kalifornského technologického institutu navrhli myšlenku, že tyto LLVP mohly vzniknout v z malého množství materiálu Theia, který vstoupil do starověkého spodního pláště Země.

Aby se myšlenka potvrdila, požádal institut profesora Hongping Denga ze Šanghajské astronomické observatoře, aby myšlenku prozkoumal s pomocí svých průkopnických metod ve výpočetní dynamice tekutin.

Po provedení série simulací profesor Deng zjistil, že po dopadu, který vedl ke zformování Měsíce, do pláště Země proniklo značné množství „theianského“ materiálu, asi přibližně dvě procenta celkové hmotnosti starověké Země.