Tajemný rychlý rádiový záblesk z vesmíru se vrátil, přesně včas

Je zpět!! Nový výzkum potvrdil cyklickou povahu tajemného rychlého rádiového záblesku s názvem FRB 121102. Výsledek potvrzuje teorii, že se rádiový záblesk objevuje v měřitelných intervalech.

Rychlé rádiové záblesky, které astronomové poprvé objevili v roce 2007, se staly jedním z nejzajímavějších vesmírných jevů poslední doby. Tyto pulzy se v kosmu vyskytují opakovaně, podobně jako světlo vycházející z majáků. Teorií o tom, jak a kde vznikají je hned několik. Hlavním předpoklad se týká vzdálených výbuchů v oblacích plynu a prachu vytvořených typem mladé neutronové hvězdy zvané magnetar. Nikdo však nebyl schopen potvrdit jejich skutečný původ.

Astronomové sledují FRB 121102 téměř deset let. V červnu zveřejnila skupina vědců článek v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, ve kterém uvádějí, že se záblesky budou objevovat zhruba každých 157 dní.

K potvrzení této teorie byla využita sada dalekohledů měřících 36 odlišných FRB v období od září 2017 do června 2020. Ke sledování tohoto shluku výbuchů využili observatoř Green Bank v Západní Virginii, observatoř Arecibo v Portoriku, radioteleskop Efferlsberg v Německu a Gran Telescope Canaria, optický dalekohled na Kanárských ostrovech. Rovněž využili rentgenový dalekohled NuSTAR a dalekohled INTEGRAL hledající gama paprsky, oba obíhají kolem Země.

Prostřednictvím těchto zařízení odborníci zjistili, že FRB má skutečně periodickou vlastnost. Nicméně namísto zmíněných 157 dní jde spíše o cyklus 161 dní. Činnost FRB je navíc nejaktivnější v období od června do října tohoto roku. Díky těmto zjištěním mohou vědci do budoucna naplánovat přesnější a kvalitnější pozorování FRB. Takové sledování pak mohou pomoci lépe určit jejich zdroj.

Zdroj: PM