Sluneční soustava vítá další mezihvězdný objekt! Jmenuje se Borisov a uvidíme ho o Vánocích

Zdá se, že mezihvězdný objekt Oumuamua není jediným vesmírným cestovatelem, který navštívil naší Sluneční soustavu. Astronomové jsou v úžasu, protože nově objevená kometa C/2018 Q4 neboli Borisov, je také mezihvězdným návštěvníkem. Navíc na obloze bude Borisov nejlépe vidět v přímo magický čas – o Vánocích.

Příběh nového mezihvězdného objektu, jež navštívil naší Sluneční soustavu, začal v pátek 30. srpna tohoto roku, kdy ho spatřil ukrajinský amatérský astronom Gennadij Borisov. Zároveň kometu pojmenoval jako C/2019 Q4. Následně upoutal objekt i další astronomy, kteří zjistili, že jeho oběžná dráha není nijak vázána na Slunce.

S jistotou tedy mohli prohlásit, že ve Sluneční soustavě je další objekt z cizího hvězdného prostoru. „Výsledky pozorování naznačují, že těleso pochází z mezihvězdného prostoru. Oběžnou dráhu komety kontrolovaly tři až čtyři vědecké týmy a každý se ji snažil prozkoumat z jiného směru. Všechny týmy došly k témuž závěru,“ uvedl pro server Science News astrofyzik Matthew Holman, ředitel Centra menších planet mezinárodní astronomické unie v Cambridge v Massachusetts, které 11 září vydalo zprávu o trajektorii jejího pohybu.

Kometa C/2018 Q4 vyfocená teleskopem na Havajských ostrovech

Vánoce s mezihvězdným návštěvníkem

Kometa Borisov byla objevena poměrně brzy. Zatímco první mezihvězdný objekt Oumuamua, byl objeven v době, kdy už ze Sluneční soustavy odlétal, Borisov se teprve blíží k Slunci. Odborníci tak budou mít mnohem více času objekt sledovat a lépe jej poznat. Momentálně se Borisov nachází na prahu vstupu do Sluneční soustavy, kde dále proletí mezi oběžnými drahami Jupiteru a Marsu.

Avšak nejlépe bude viditelná ze Země ve velmi příhodný a symbolický čas, a to letos o Vánocích, konkrétně tedy 29. prosince. Borisov bude prolétat kolem Země ve vzdálenosti, která je srovnatelná přibližně dvojnásobku vzdálenosti Země od Slunce. Podle astronomů ale rozhodně půjde o nádhernou vánoční podívanou. Mezihvězdný objekt bude viditelný pak ještě několik měsíců.

Zdroj: IFLScience.com