Rover Curiosity našel na Marsu zbytky starověké marťanské oázy

Není pochyb o tom, že před miliardami let vypadal Mars zcela jinak, než jak ho známe dnes. Od doby, kdy přistály na jeho povrchu první robotická vozítka, se odborníci snaží co nejlépe pochopit základní principy této planety. Jak se vyvíjela, k jakým událostem na Marsu dochází dnes a jak se jeho situace bude vyvíjet dál. A právě podstatný kus historie odhalil v těchto dnech rover Curiosity, když našel dávno zaniklou oázu života.

Již osm let na povrchu Marsu pilně pracuje kosmická sonda Curiosity. Díky ní máme dnes velmi dobrou představu, o historii prostředí na rudé planetě, které kdysi mohlo být mnohem obyvatelnější, než je dnes. Nejvíce ale vědce z NASA fascinuje kráter Gale, který vznikl před 3,8 miliardami let následkem dopadu velkého meteoritu. Podle nejnovějších údajů, které sonda Curiosity vyslala zpět na Zemi, byl kráter v historii posetý malými potůčky, které tvořily jakousi oázu slaných, mělkých rybníčků.

Alespoň takto to popisuje nová studie vědců z NASA, která byla zveřejněna časopisem Nature Geoscience. V ní odborníci přirovnávají historickou podobu kráteru Gale k rozsáhlé náhorní chilské plošině Altiplano, která se nachází ve vysokých nadmořských výškách a je posetá jezery a potoky. Jak vysvětlují vědci ve svém prohlášení, během suššího období jsou jezera na plošině Altiplano mělčí, a některá vysychají úplně. Navíc fakt, že neobsahují žádnou vegetaci, je ještě více přibližuje k obrazu toho, jak mohl kdysi Mars vypadat.

Foto: Náhorní plošina Altiplano a její mělká jezera
Náhorní plošina Altiplano a její mělká jezera

Sonda Curiosity testuje vzorky z jílovitého okolí hory Mount Sharp, což je vrchol ve středu kráteru Gale. První výsledky naznačují, že celá oblast byla kdysi solným jezerem, které opakovaně vysychalo během uplynulých miliard let. Vědci sice ještě nepřišli s konečnými závěry, nadále ale pokračují v pečlivé analýze sedimentů. Dále chtějí zkoumat okolní skalní struktury, které mohou o historii jezer na Marsu odhalit víc.

Zdroj: Futurism.com