První mezihvězdná kometa se blíží a je velmi podobná tělesům ze Sluneční soustavy

Když v říjnu před dvěma lety objevili astronomové v Sluneční soustavě prvního mezihvězdného návštěvníka, asteroid ‘Oumuamua, zůstali zaskočeni. Podlouhlým tvarem se nepodobal žádnému známému tělesu. To ovšem není případ druhého mezihvězdného návštěvníka.

Koncem srpna tohoto roku byl v naší soustavě objeven další návštěvník, tentokrát jde o kometu. V nové studii astronomové říkají, že tvarem a barvou se podobá na komety, které obíhají Slunce. Studii zveřejnili v časopise Nature Astronomy.

Kometu 2I / Borisov poprvé zpozoroval amatérský ukrajinský astronom Gennadij Borisov 30. srpna. Od té doby ji sledovali lidé po celém světě. Mezinárodní tým vědců nyní využil údaje, které v září získaly teleskopy na Havaji a ve Španělsku. Z pozorování odhadli, že jádro komety má v průměru přibližně dva kilometry.

Také kolem jádra komety viděli krátký ocas a široký obal, který se nazývá koma. Obal tvořen prachovými a ledovými částečkami má jemně červenou barvu. “Pokud si odmyslíme její zvláštní dráhu, tak na základě těchto charakteristik se 2I / Borisov zdá být k nerozeznání od komet ve Sluneční soustavě,” píší vědci ve studii.

Mezihvězdná kometa bude nejblíže Slunci osmého prosince. Jelikož je jasnější než ‘Oumuamua, bude možné ji lépe pozorovat a zkoumat. Těleso bude dobře viditelné přibližně ještě rok.

Zdroj: Nature.com