Potvrzeno! Nad povrchem Jupiterova měsíce Europy se tvoří vodní pára

Jupiterův měsíc Europa je dlouhodobě považován za žhavého kandidáta nesoucího podmínky pro život. Tým vědců z NASA Goddard Space Flight potvrdil existenci vodní páry nad povrchem ledového měsíce Jupitera. Tato informace je podstatná hlavně z toho důvodu, že Europa je jedním z cílů s nejvyšší prioritou, co se hledání mimozemského života týče.

Přestože vědci doposud nenašli na ledovém měsíci vodu v tekuté formě, její plynné skupenství je také úspěchem. Podle článku, jež byl zveřejněn oborným časopisem Nature Astronomy, detekoval tým NASA dostatek vodní páry na to, aby zaplnila během několika minut olympijský bazén.

Na observatoři WM Keck na Havaji uskutečnili odborníci celkem 17 pozorování. Za použití spektrografu dokázali detekovat chemické složení atmosféry jiných planet. Právě zde spatřily vodní páru nad povrchem Europy. Tento objev jen potvrzuje podezření odborníků o tom, že se na povrchu měsíce vyskytuje voda.

Konečné informace však odhalí až připravovaná mise NASA Europa Clipper, která by se měla uskutečnit v roce 2023. Jejím cílem bude prozkoumat Europu z blízka, zvláště pak tloušťku její ledové skořápky, a to během 45 průletů kolem tohoto měsíce