Podle nové studie se pod povrchem Marsu skrývá rozsáhlá síť podzemních vod

Nová studie, za kterou stojí tým vědců z Kalifornské univerzity naznačuje, že Mars pravděpodobně skrývá systém hlubinné podzemní vody, která sahá daleko za oba póly planety a přes trhliny v kráterech se dostává na povrch.

Již v polovině minulého roku vědci ve spolupráci s Italskou kosmickou agenturou objevili na Marsu hlubinné jezero. Nyní ale zjistili, že se podzemní voda vyskytuje i v širším okolí. Údajně by mělo jít o aktivní systém, hluboký až 750 metrů, ze kterého se podzemní voda dostává na povrch prostřednictvím trhlin ve specifických kráterech.

„Tyto procesy na Marsu jsme mohli detekovat jen díky stejným mechanismům, ke kterým dochází v africké Sahaře a na Arabském poloostrově,“ uvedl jeden z odborníků Abotalib Z. Abotalib v tiskové zprávě.

V nové studii, která byla publikována prestižním časopisem Nature Geoscience, Abotalib a jeho kolegové podrobně rozebírají analýzu dat, pořízených sondou Mars Expres, která je ve vlastnictví Evropské kosmické agentury ESA. Tato družice stabilně obíhá kolem Rudé planety.

Minulý měsíc poskytla sonda důkazy o širokém systému podzemní vody Marsu. Analýza, provedená vědci z Kalifornské univerzity ale posouvá tento objev o další krok vpřed. Předpokládají totiž, že voda pod povrchem planety se dere ven skrze praskliny a vytváří viditelné nadzemní proudy.

Zdroj: news.usc.edu