Pod ledovým povrchem Pluta se skrývá oceán, ten může uchovávat mimozemský život

Když vesmírná agentura NASA vyslala planetární sondu New Horizons na misi kolem Pluta v roce 2015 doufali vědci v odhalení alespoň některých tajemství této trpasličí planety. Dalo by si říci, že toto přání jim bylo splněno, nicméně detailní pohled na Pluto a jeho měsíc Charon přivodilo více otázek než odpovědí.

Jedním z velkých objevů učiněných díky průletům sondy bylo objevení oceánu pod ledovou skořápkou Pluta. Ledový plášť byl v místech poblíž rovníku velmi tenký, a právě tato oblast díky své podivné topografii, upozornila odborníky na možnou existenci oceánu.

Objev ale vyvolal řadu otázek a je jakýmsi hlavolamem. Jak informoval zpravodajský server CNN, vzhledem k věku planety, který se odhaduje na 4,4 až 4,6 miliard let, by oceán měl zamrznout někdy před stovkami miliónů let. Namísto tenké vrstvy ledu a jakési bubliny by měl být ledový plášť zploštělý nad zamrzlým oceánem.

Oceán Pluta však zamrzlý není, proto vědci použili data sondy New Horizons a pomocí počítačové simulace se snažili přijít na kloub tomu, co může oceán chránit před mrazem. Jejich kompletní studie byla zveřejněna časopisem Nature Geoscience.

Zatím nejpravděpodobnější verzí je plyn mezi oceánem a ledovým pláštěm, který v konečné fázi působí jako izolace. Vědci se domnívají, že vrstva plynu je tvořena metanem, který vznikl v jádru planety, během jejího formování. Je silný a má nízkou tepelnou vodivost. Pokud je jejich úsudek správný trvalo by díky tepelné izolaci více než 1 miliardu let, než by ledový plášť dosáhl stejnoměrné tloušťky.

Jelikož je atmosféra Pluta bohatá na dusík a obsahuje jen malé množství metanu, plynový vrstva mezi ledovým povrchem a oceánem může být vysvětlením toho, kde se metan vyskytuje ve větším množství. Pokud by izolační plynové vrstvy udržely podpovrchové oceány v kapalném stavu, mohl by být postupně odhalen velký oceánský svět.

„To může znamenat, že ve vesmíru existuje mnohem více oceánů, než jsme si původně mysleli, což podporuje myšlenku existence mimozemského života,“ uvedl Schunichi Kamata, autor studie a docent katedry Země a planetárních věd na japonské univerzitě Hokkaido.

Zdroj: CNN.com