Obrovský asteroid „Bůh chaosu“ se zrychluje a za 48 let by se mohl srazit se Zemí

Asteroid Apophis má kolem Země proletět v roce 2029, to však astronomové vyloučili jeho srážku s naší planetou. Podle nové studie se však srážce s tělesem větším než 300 metrů nevyhneme v roce 2068.

Pojmenován byl podle egyptského boha chaosu Apophise. Kolem Slunce obíhá 323 dní a jeho trajektorie jej hned dvakrát pojí s oběžnou dráhou Země. Sice není tak velký, aby náš svět zničil, byl by schopen zničit celé město a zabít miliony lidí v závislosti na místě jeho dopadu.

Výzkumník Dave Tholen a jeho spolupracovníci z Havajského Astronomického Institutu objevili u asteroidu Apophise takzvaný Yarkovský efekt. Ten způsobuje změny v oběžné dráze asteroidu v důsledku toho, jakým způsobem absorbuje záření ze Slunce na jedné ze svých stran, které mění během rotace. Právě tento rituál vytváří mírnou nerovnováhu, které pomalu a postupně mění trajektorii objektu.

V tomto případě je účinek dostatečně silný na to, aby odvrátil Apophise z jeho oběžné dráhy a nasměřoval jej na naši planetu. Nicméně ještě o pár let dřív proletí ve velmi blízké vzdálenosti kolem Země. V roce 2029 bude bůh chaosu tak blízko, že jej budeme moct pozorovat pouhým okem.

Zdroj: clarin