Objevili černou díru, která je nejblíž k Zemi

Evropští astronomové objevili černou díru, která je dosud nejblíž k Zemi. Objekt, který se nachází v souhvězdí Dalekohled, je od naší planety vzdálen zhruba 1000 světelných let.

Černá díra se nachází v kdysi trojhvězdném systému HR 6819. Vědci ji objevili s pomocí teleskopu v Chile, a to díky neobyčejné oběžné dráze jedné ze zmíněných hvězd. Ačkoli dvě zbylé hvězdy nejsou dostatečně blízko na to, aby je černá díra pohltila, ta, která je k ní blíž, má pokřivenou orbitu. Těleso má hmotnost čtyř až pěti Sluncí.

Do černé díry by se vešel Washington DC

Zmíněné hvězdy jsou mladší než Slunce, ale mnohem žhavější. Podle Thomase Riviniuse z Evropské jižní observatoře (ESO), vedoucího autora studie, která vyšla v odborném časopise Astronomy & Astrophysics, jsou možná 140 milionů let staré a mají 15 tisíc stupňů Celsia, což je trojnásobně více než má Slunce.

Před přibližně 15 miliony let se z jedné z hvězd stala supernova a následně černá díra. Jako většina takových černých děr, i tato je malinká – má průměr možná 40 kilometrů. “Do černé díry by se vešel Washington DC a pokud by se jednou dostal dovnitř, už by se nikdy nevrátil,” řekl spoluautor studie Dietrich Baade.

Podobných černých děr je prý mnoho

Vědci předpokládají, že podobných černých děr je mnoho. V Mléčné dráze by se jich mohlo podle jejich teorií nacházet 100 milionů až miliarda.

Astronomové obyčejně pozorují černé díry díky tomu, že pohlcují části sousední hvězdy nebo něco jiného. Většina černých děr, jako nově objevené těleso, podle odborníků však nemá v dostatečné blízkosti nic, co by mohly pohltit, a tak je ještě nesporotovali.

Zdroj: HisTV