Nové snímky Marsu odhalují prastaré tajemství rudé planety

Skutečnost, že planeta Mars byla dosti podobná té naši, už není žádným překvapením. Ale jak moc se naší Zemi podobala? Byly zde oceány, jezera a řeky? Byla zde vegetace? A je vůbec možné, že už zde existoval život v podobné formě jako je ten náš?

Představte si, že byste tyto otázky položili astronomům před třiceti lety. Odpověděli by vám, že na rudé planetě pravděpodobně nikdy voda neprotékala, a to jen proto, že neměli data, které máme my dnes.

Díky vesmírným přístrojům s přesnou pozorovací technikou, které obíhají planetu a mapují její povrch, dnes víme, že na povrchu Marsu kapalná voda byla. Planeta měla oceány, řeky i jezera. Dokonce měla svou atmosféru, která ji chránila před nebezpečným vlivem vesmíru.

Dnes je ale vše pryč, nicméně důkazy o životaschopnější minulosti Marsu lze objevit pečlivým pozorováním. Nové nedávno publikované snímky, pořízené sondou Evropské vesmírné agentury, odhalují stopy dávných průtoků vody na planetě. Satelitní snímky odhalují vysušené systémy příkopů a údolí. Podle vesmírné agentury jde o starobylé pozůstatky dřívějších toků vody.

„Vnímáme Mars jako chladny, suchý svět, ale řada důkazů naznačuje, že tomu tak vždy nebylo,“ vysvětluje ESA ve svém prohlášení. „Výzkumy z minulých let namísto toho naznačují, že planeta měla kdysi hustší a silnější atmosféru, který dokázala zachytit mnohem větší množství tepla, proto mohla povrchem planety proudit voda.“

Oblast plná jizev od průtoků vody byla zaznamenána východně od známého kráteru jménem Huygens. Podle topografie je zřejmé, že voda protékala ze severu na jih a vyhloubila masivní údolí dlouhé 1,9 kilometrů a hluboké zhruba 183 metrů. Údolí takto vzniklo před miliardami let a od té doby prošlo značnou a těžkou erozí.

Zdroj: ESA.int