Nově objevená „zakázaná planeta“ zpochybňuje dosavadní chápání vesmíru

V naší galaxii existuje velké množství planet. Poslední desetiletí docházelo k mnoha objevům podivných, nových světů. Ten poslední je však průlomový. Odborníci z anglické univerzity ve Warwicku našli plantu NGTS-4b, kterou přezdívají „Zakázaná planeta“. Proč? Nachází se v tzv. Zakázané zóně, kde doposud žádná jiná planeta takové velikosti neexistovala.

Jak odborníci uvádějí ve své studii, jde o průlomový objev, který svým způsobem zpochybňuje dosavadní chápání hvězd a solárních systémů. Objevená Zakázaná planeta se nachází v blízkosti hořící hvězdy. Tato oblast je známá jako Horká neptunská poušť, která se vyznačuje extrémními podmínkami. Planety vyskytující se v neptunské poušti, jsou vystaveny silnému ozáření, kvůli kterému se doslova vypařuje jejich atmosféra a zbyde z nich jen skalnaté jádro. Takové oblasti se nachází napříč celým vesmírem.

A protože se v této nehostinné oblasti vyskytují převážně male objekty, byla nová exoplaneta, která je o 20% menší než Neptun, velkým překvapením.  I navzdory obrovské teplotě (1000 stupňů Celsia) se její atmosféra nevypařila. Doposud se v zakázané zóně vyskytovaly jen gigantické světy označované jako horcí jupiteři, nebo naopak malé a velmi horké planetky.

„Tato planeta musí být velmi tvrdá. Nachází se totiž v zóně, kde jsme očekávali, že planety velikosti Neptunu nemohou přežít. Je to pozoruhodné,“ uvedl ve svém prohlášení hlavní autor studie Dr. Richard West.

Zdroj: IFLScience.com