Nová studie tvrdí, že vesmír není plochý. Objev vyvolává řadu otázek

Podle nové studie, zveřejněné v časopise Nature Astronomy, je vesmír zřejmě zakřivený a ne plochý, jak se dosud myslelo. O novince píše Fox News . K závěru, že vesmír má tvar nafouknutého balónu, přišli vědci zkoumáním dat z kosmického mikrovlnného pozadí (jde o relikt po Velkém třesku, proto se nazývá i reliktní záření).

V kosmickém mikrovlnném pozadí našli anomálie, které zásadně mění pohled na tvar vesmíru. Nachází se v nich podstatně více gravitačních čoček. Ta vzniká, pokud světlo vzdáleného zdroje ovlivní hmota, ležící na zorném paprsku mezi zdrojem a pozorovatelem. Světlo zdroje se při tom buď rozštěpí na několik obrazů, protáhne se do oblouku či jinak zdeformuje. A zesílí. Často vše najednou. Jev se dlouhou dobu považoval za zajímavý důsledek obecné teorie relativity. První reálný příklad byl objeven až v roce 1979.

Důsledkem toho zřejmě gravitace ohýbá mikrovlny reliktního záření víc, než si dosavadní fyzika uměla představit. Kosmolog Alessandro Melchiorre z univerzity v italském Římě tvrdí, že takový model uzavřeného vesmíru by v oblasti fyziky mohl vyvolat řadu otázek. “Netvrdím, že v to věřím. Můj názor se však těmito poznatky dostal do neutrálu. Nejlepší zřejmě bude počkat na další data, ze kterých se bude dát vyčíst víc. Momentálně zde panuje rozpor. Naším úkolem je zjistit, v čem celá záhada spočívá, “tvrdí.

Zdroj: FoxNews.com