Neobvyklý objev: Nově objevená pulzující hvězda má tvar slzy

Vesmír nám odhalil další tajemství, které se od nás nachází 1 500 světelných let. Jde o hvězdu, která pulzuje, ale pouze na jedné straně. Přestože byl tento objekt předpovězen astronomy před desetiletími, dnes se jim ho podařilo poprvé pozorovat.

Hvězda nese název HD74423. Je mladší a 1.7-krát větší hvězda než naše Slunce . Její zvláštní pulsující chování bylo poprvé zaznamenáno amatérským astronomem, který si prohlížel data z vesmírného teleskopu americké NASA, TESS. Nebyl si jistý svým nálezem, a tak ho předal profesionálním astronomům, kteří se na nález podívali blíže.

Výjimečná hvězda

Vědci přišli na to, že pulzování hvězdy není vůbec neobvyklým jevem. Mnoho hvězd, možná dokonce každá hvězda, osciluje v rytmických vzorcích, které se šíří vlnami, odrážejícími se uvnitř hvězdy. Tyto vlny jsou podle vědců tvořeny magnetickým polem hvězdy.

Ve všech ostatních hvězdách se tyto vlny vyskytují globálně, po celém povrchu hvězdy. V čem je tedy HD74423 jiná? Tato hvězda má totiž společníka, a to velmi blízkého. Jde o červeného trpaslíka a obě tyto hvězdy jsou k sobě připoutány natěsno. Při takové blízkosti dokáže gravitace červeného trpaslíka narušit vlnové oscilace větší hvězdy, a právě to způsobuje její zvláštní chování. Nejen že menší hvězda “táhne” hmotu pryč z větší hvězdy, její chování ji narušuje i zevnitř.

Pulzování není jedinou zvláštností, která charakterizuje hvězdu HD74423. Vědci začali zkoumat hvězdu blíž a všimli si zvláštnosti v jejím chemickém složení. Většina hvězd je bohatých na kovy, ale tato hvězda není stejná. Nízká hodnota kovů v jádru je charakteristická pro opravdu staré hvězdy. Jde o netradiční zvláštnost, která je způsobena tím, že hvězda pohlcuje plyn z okolí, který v sobě nemá žádné stopy kovů.

Hvězda HD74423 je vědeckou zvláštností a vědci pokračují i nadále v jejím studiu. Momentálně sbírají údaje z pozorování a pracují na matematickém výpočtu chování této binární hvězdné soustavy.

Zdroj: Ep