Nejstarší sbírka meteoritů byla nalezena na nejsušším místě naší planety

Meteority přichází do konfliktu s naší Zemí v podstatě neustále. Jejich pozůstatky byly nalezeny například i v hrobce krále Tuta. K dokonalému pochopení toho, odkud vesmírné kameny pocházejí a jak dlouhou jsou na zemi může pomoci nově objevená početná sbírka meteoritů, která se našla na docela neobvyklém místě. V chilské poušti Atacama.

Aby bylo jasné, poušť Atacama je stará více než 15 miliónů let, což znamená, že i meteority, které dopadly na povrch o rozloze 130 000 kilometrů čtverečních, mohou být stejně staré. Ostatní pouště světa se také mohou pochlubit rozsáhlými sbírkami vesmírných kamenů, nicméně tyto oblasti jsou poměrně mladé na to, aby se v nich nacházely meteority starší jak půl miliónu let.

Alexis Drouard, vědecký pracovník působící na francouzské univerzitě Aix-Marseille se nedávno se svými kolegy vydal na lov meteoritů právě do pouště Atacama. Doufal, že najde tyto vesmírné kameny, které jsou starší více než milióny let. Jejich hlavním cílem pak bylo zjistit, jak se tok meteoritů na Zemi měnil v průběhu času.

V rámci jejich studie shromáždili Drouard a jeho kolegové téměř 400 meteoritů a podrobné studii podrobili 54 z nich, přičemž analyzovali jak jejich věk, tak chemické složení cizích kamenů. S ohledem na pokročilé stáří pouště bylo asi 30 % meteoritů starších než milión let a další dva v poušti ležely už více než 2 milióny let. Podle Drouarda jde o nejstarší sbírku meteoritů na povrchu Země.

A co se týče pomyslného toku meteoritů, ani v této oblasti nezůstala studie bez výsledků. Tým extrapoloval výsledky svých vzorků za účelem určení dopadové aktivity. Ta zůstala za poslední dva milióny let relativně konstantní. Konkrétně došlo k přibližně 222 dopadům meteoritů na každý čtvereční kilometr pouště za 1 milión let.

Co ale tým vědců překvapilo, je složení meteoritů, které se drasticky změnilo. Podle odborníků byly meteority, které bombardovaly poušť Atacama před 1 miliónem až 500 000 lety, bohatší na železo než ty, které padaly před touto dobou nebo po ní. Je také dost možné, že všechny pocházely z jediného roje, který se uvolnil z pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem.

Zdroj: LiveScience.com