Našlo lidstvo další domov? NASA hlásí objev potencionálně obyvatelné planety

Začátkem tohoto týdne došlo k fascinujícímu objevu. Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) oznámil objev první exoplanety o velikosti Země, která se nachází od své hvězdy v takové vzdálenosti, že by se na ní mohla vyskytovat tekoucí voda, což by ji činilo obyvatelnou.

Satelit TESS americké NASA objevil svou první exoplanetu, která se velikostí podobá Zemi a nachází se v obytné vzdálenosti od své mateřské hvězdy. Obytná zóna je oblast ve vesmíru, která není díky vzdálenosti od hvězdy ani příliš chladná ani horká. Voda dokáže v této zóně existovat na povrchu planety v kapalném stavu. To je podle vědců jednou z hlavních podmínek pro existenci života.

Planeta se nachází u hvězdy TOI 700 a proto ji pojmenovali TOI 700D. Hvězda se od nás nachází 100 světelných let a jedná se o malou, relativně chladnou trpasličí hvězdu. Hvězda se objevila v několika odvětvích, které satelit TESS pozoroval. Během prvního roku zachytil tři planety, které před hvězdou procházely. První, TOI 700B je velikostí téměř na vlas podobná Zemi, avšak podle údajů se jedná o kamenitý svět, kde rok trvá jen 10 dní.

Model nově objevené planety

Prostřední planeta, TOI 700C je 2.6-krát větší než Země. Hvězdu oběhne jednou za 16 dní a pravděpodobně se jedná o plynnou planetu. Planeta, která jako jediná z nich leží v obytné zóně je TOI 700D. Je větší než naše Země a hvězdu oběhne za 37 dní. Ze své hvězdy dostává přibližně 86% energie, kterou Slunce poskytuje nám.

Všechny planety mají podle prvotních odhadů vázanou rotaci se svou hvězdou. V praxi to znamená, že jedna strana planety je neustále otočena směrem ke hvězdě, zatímco ta druhá je odvrácená. Tento jev můžeme vidět i u nás, protože Měsíc je stejně vázán se Zemí, proto vidíme jen jednu jeho stranu.

Vědci vytvořili předběžné modely planety, které jim pomohou v následujícím výzkumu. Jedna verze hovoří o vodním světě s atmosférou, kde dominuje převážně oxid uhličitý. Jedná se o podobný typ planety, jakou byl podle vědců i Mars ve svých raných letech. Na straně, která je neustále otočena směrem ke hvězdě, byla zaznamenána hustá vrstva mraků.

Další model zobrazuje TOI 700D jako bezoblačnou planetu, která je pokryta jedině půdou. Větry na ní proudí z noční strany na denní a setkají se v bodě, který leží přímo naproti její mateřské hvězdy.