NASA tvrdí, že se Měsíc neustále smršťuje jako hrozinka, důvodem jsou otřesy na jeho povrchu

Jádro Měsíce se postupně ochlazuje, což způsobuje jeho scvrkávání a také „měsíční otřesy“ na jeho povrchu. Podle zjištění vesmírné agentury NASA se naše přirozená družice smrštila za poslední stovky miliónů let v průměru asi o 50 metrů. Průběh toho jevu vědci přirovnávají k procesu přeměny hroznového vína v hrozinku.

Když před téměř 50 lety přistáli první astronauté na Měsíci, umístili na jeho povrch seismografy, které slouží k měření rychlosti a síly otřesů pod jeho povrchem. Vědci sice neočekávali závratné výsledky, k jejich překvapení však seizmografy poskytli důkazy o osmadvaceti měsíčních otřesech. Tyto měsíční otřesy pak měly sílu od dvou do pěti stupňů Richterovy škály.

K jejich detekci použili vědci hned několik údajů. Mezi nimi byly shromážděná data z 60. a 70. let spolu s algoritmy používaných k odhalení epicenter zemětřesení na Zemi, počítačové simulace a tisíce fotografií z oběžné dráhy Měsíce. Právě snímky odhalily 50 miliónů let staré, světlejší zlomy na povrchu Měsíce.

Jak uvedl jeden z autorů studie Thomas Watters „ Náš výzkum přináší prvotní důkaz o tom, že zlomy jsou stále aktivní a pravděpodobně stojí za měsíčními otřesy v důsledku toho, jak se Měsíc ochlazuje a zmenšuje.“ Epicentra otřesů se vyskytují v blízkosti světlejších a mladších zlomů, které vznikly tím, že se jedna část měsíční kůry zdvihla do výšky, zatímco její okolí bylo slisováno. Podobným procesem změny prochází například i planeta Merkur.

Vnitřní teplo zdaleka není jediným faktorem ovlivňujícím vzhled naší přirozené družice. Zásaditou roli hraje také naše planeta a její gravitační síla, která má na jeho povrch stejný vliv, který můžeme pozorovat na Zemi během přílivu a odlivu, které zase pro změnu způsobuje Měsíc.

Nově publikovaná studie časopisem Nature Geoscience každopádně poukazuje na fakt, že se Měsíc neustále mírně zmenšuje a může být stále tektonicky aktivní.

Zdroj: BusinessInsider.com