NASA tvrdí, že našla stavební bloky života ve vzorcích padlých meteoritů

Tým vědců z univerzity v japonském městě Sendai spolu s vědeckým týmem NASA oznámil, že ve vzorcích ze tří meteoritů potvrdili přítomnost ribózy a dalších cukrů. Informovala o tom v pondělí agentura DPA s odvoláním na článek v odborném časopise Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Tento objev podle DPA naznačuje, že biologicky důležité cukry se dokáží vytvořit i ve vesmíru. Vědci zkoumali tři chondrity – nejběžnější se vyskytující meteority – obsahující uhlík včetně meteoritu, který dopadl v roce 1969 nedaleko města Murchison v australském státě Victoria. Objev mimo jiné naznačuje, že právě padlé meteority mohly dostat cukry na Zemi.

Zkoumané meteority podle zjištění vědců obsahovaly aminokyseliny a další biologické stavební látky. Výskyt takových cukrů na Zemi zřejmě přispěl k tvorbě biopolymerů, domnívají se výzkumníci. Ribóza je základním stavebním prvkem kyseliny ribonukleové (RNA), která je součástí všech živých buněk.

„Výzkum poskytuje první přímý důkaz o ribóze ve vesmíru a způsobu jeho výskytu na Zemi. Mimozemský cukr mohl přispět k vytvoření RNA na probiotické Zemi, která možná vedla ke vzniku života jako takového.“ Stojí v prohlášení vědeckého týmu japonské univerzity.