NASA objevila novou planetu, která je třikrát větší než naše Země

Před nedávnem spustila NASA novou misi, v rámci které se družice Tess vydala na průzkum. Během prvních tří měsíců svého putování napříč vesmírem, objevila sonda tři nové planety a šest supernov mimo naší sluneční soustavu.

Kosmická sonda Tess byla do vesmíru poslána začátkem léta minulého roku. Od té doby uskutečnila řadu nových objevů. Sonda objevila například planetu, která dostala jméno Pi Mensae c. Tato planeta obíhá kolem své hvězdy a svou trasu dokončí za pouhých 6 dní.

Další objevenou planetou byla LHS 3844b, která má skalnatý povrch a po své trase obíhá pouhých 11 hodin. Nejdéle obíhající planetou je zároveň nejnovější objev sondy. Planeta HD 21749 svou hvězdu oběhne za 36 dní a nachází se v souhvězdí Sítě, jednom z 88 známých souhvězdí. Vzdálené je přibližně 53 světelných let. Odborníci odhadují, že povrch planety dosahuje teploty 150 0C.

Teplota planety se může zdát na první pohled příliš vysoká, nicméně opak je pravdou. Diana Dragomir, která vede tým astrofyziků v této misi prohlásila, že povrch planety je poměrně chladný. Vzhledem ke skutečnosti, že obíhá velmi blízko tak jasné zářivé hvězdy. Dragomir dodává, že je poměrně náročné objevovat planety, které jsou od hvězd vzdálenější. V tomto případě měl ale tým odborníků štěstí a nově objevenou planetu budou moci prozkoumat i detailněji.

Nová planeta je třikrát větší než Zem a podle předpokladů, je její povrch tvořen spíše plyny než kameny. Navíc se zdá, že její atmosféra je hustší než například atmosféra Neptunu nebo Uranu. Tess natrefila i na další planetu, ale její objevení ještě není oficiálně potvrzeno.

Jakmile se objev potvrdí, půjde o první planetu, která bude svou velikostí podobná naší planetě. Spoluautorka výzkumu Johanna Teske se vyjádřila, že tým je na objev skutečně zvědavý a chce zjistit, jestli planety podobné svou velikosti jsou i v jiných ohledech podobné Zemi.

Zmíněné planety nejsou jedinými objevy kosmické družice. Tess během své cesty napříč vesmírem zachytila i několik krátkodobých jevů, jakými jsou například supernovy. Astrofyzici doufají, že tímto skvělé objevy nekončí a dokud bude družice Tess na obloze, podaří se ještě několik úžasných objevů.

Zdroj: theguardian