Na Saturnově měsíci Titan byla detekována hluboká jezera

Díky analýzy dat z posledního průletu sondy Cassini z roku 2017 vědci zjistili, že největší Saturnův měsíc Titan pokrývají hluboká jezera, podobná těm, které se nachází i zde na Zemi. Sonda Cassini patřila vesmírné společnosti NASA, během 20leté kariéry přinesla mnoho poznatků. I když už není v provozu, její shromážděná data přináší stále nové objevy.

Povrch Země je převážně tvořen vodní plochou, což se o jiných planetách sluneční soustavy říci nedá. Výjimkou je Saturnův měsíc Titan, na němž byly detekovány hluboké jezera, která ale nejsou naplněna vodou. Namísto toho tvoří obsah jezer Titanu kapalné uhlovodíky, včetně metanu a etanu.

Nové informace o hlubinných jezerech, které byly zveřejněny i v časopise Nature Astronomy, poskytují důležité informace o geologické povaze tohoto měsíce. Odborníci o existenci jezer věděli, ale až data sondy Cassini odhalily jejich skutečnou hloubku. V nové studii tým odborníku odhalil, že jezera jsou více než 91 metrů hluboká a jsou obklopeny stejnými mechanismy, které můžeme pozorovat i na Zemi s vodou ve formě kapaliny, páry a deště.

„Pokaždé když dojde k nějakému objevu v rámci Titanu, ukazuje se tento měsíc více záhadným. Nová měření pomáhají odpovědět na několik klíčových otázek. Nyní můžeme lépe pochopit Titanovu hydrologii.“ Prohlásil hlavní autor studie Marco Mastrogiuseppe.

Objev je také velkou připomínkou toho, že mise jako byla tato, může i dlouho po svém ukončení přinést nové výsledky a poznatky. Sonda Cassini se vůbec jako první dostala na oběžnou dráhu Saturnu v rámci jeho průzkumu včetně průzkumu jeho prstenců a systému měsíců. Vypuštěna byla v roce 1997. Po dvaceti letech usilovného sběru dat, plánovaně shořela v atmosféře Saturnu.

Zdroj: bgr.com