Mléčná dráha má ve skutečnosti úplně jiný tvar, než jsme si mysleli

Vybrat přesnou fotografii naší galaxie je opravdu obtížné, zvláště pak když se dozvíte, že se její tvar mění. Navíc je naší nevýhodou, že se nacházíme uvnitř a teprve objevujeme nové vlastnosti našeho „skromného“ rohu vesmíru. Nová studie zveřejněná v Nature Astronomy uvádí, že Mléčná dráha je stále zkroucenější a zkroucenější v závislosti na vzdálenosti od samotného jádra.

Mléčná dráha je v podstatě typickou spirální galaxií. Centrum naší galaxie pak tvoří ramena ve tvaru logaritmických spirál, v nichž se nacházejí především hvězdné populace. Po celou dobu lidské historie, nám byla Mléčná dráha popisována jako plochý disk, který je převážně tenký a plochý. Nová studie ale tvrdí, že její tvar je ve skutečnosti jiný.

Tým z Národní astronomické observatoře Čínské akademie věd (NOAC), sleduje hvězdy ve vnějším disku. Díky přesnému zaznamenání jejich polohy, dokázal tým vytvořit přesný 3D obraz disku. Podle snímků je patrné, že v této oblasti se Mléčná dráha stáčí do esovitého tvaru.

„Logicky je přece obtížné určit vzdálenost od Slunce na úsecích vnějšího disku Mléčné dráhy, aniž bychom měli jasnou představu o tom, jak skutečně vypadá.“ Prohlásil vedoucí autor Chen Xiaodian ve svém prohlášení. „Nicméně jsme nedávno zveřejnili nový katalog, který dobře interpretuje proměnné hvězdy, známé jako Cafeidy.“

Cafeida je pulsující proměnná hvězda, jejíž perioda pulsů je přímo úměrná jejímu skutečnému jasu, čím dál jsou, tím jsou zároveň i slabší. Což vědcům umožňuje získat docela dobrý odhad o jejich vzdálenosti. Tento vztah je původně myšlenkou americké astronomky Henriet Swan Leavittové, její téze vedla mimo jiné k objevení expanze vesmíru. Tým je přesvědčen, že za zkroucení vnějšího disku můžou otáčivé síly masivního vnitřního disku. Další pozorování, například to současné, které provádí mise ESA Gaia, nám poskytnou snad více informací o Mléčné dráze