Meteorit v sobě ukrýval nejstarší materiál, který kdy byl na Zemi objeven. Je starý 7 miliard let

Objevili nejstarší pevný materiál na Zemi. Je jím meteorit, který padl na území Austrálie a přinesl nám vzácný vzorek z mezihvězdného prostoru. Vědci v něm odhalili hvězdný prach, který vznikl před pěti až sedmi miliardami let.

Slunce vzniklo před 4,6 miliardami let, což znamená, že tento hvězdný prach je ještě starší než sluneční soustava. Hvězdy se rodí kombinací plynu, prachu a tepla ve správném poměru. Mohou existovat miliony let, a když vybuchnou, vyšlou do vesmíru své částečky. Z nich se pak formují nové útvary – hvězdy, planety, měsíce či asteroidy. Takovým způsobem se k nám mohou dostat artefakty z různých částí vesmíru.

Vědci z Chicagského přírodovědného muzea studovali meteorit, který před 50 lety dopadl na území Austrálie, a přišli na nové poznatky. “Toto jsou nejstarší pevné materiály, jaké jsme kdy našli, a přinášejí nový pohled na to, jak se zrodily hvězdy v naší galaxii. Jsou to pevné vzorky hvězd, “vyjádřil se Philipp Heck, vedoucí výzkumu. Část meteoritu nejprve rozdrtili na prach a vytvořili z něj pastu, která prý smrdí jako zkažené arašídové máslo. Pastu pak rozpustili v kyselině a zůstal pouze hvězdný prach.

“Je to, jako byste spálili seník, abyste našli jehlu,” dodal Heck. Věk prachu určili tak, že změřili, jak dlouho byl vystaven záření ve vesmíru. Záření totiž reaguje s hmotou a vytváří v ní nové prvky. Čím více těchto prvků v prachu našli, tím déle meteorit putoval vesmírem.

Zdroj: geologyin.com