Měsíce Neptunu mají unikátní oběžnou dráhu. Podobnou dosud ve vesmíru nenašli

Zdá se, jako by kolem sebe tancovali. Dva nejvnitřnější měsíce planety Neptun mají zvláštní oběžné dráhy, které astronomové dosud neviděli nikde jinde ve Sluneční soustavě. Popisují je v studii ve vědeckém časopise Icarus.

Drobné měsíce Naiad a Thalassa objevila před třiceti lety sonda Voyager 2. Oba mají průměr menší než sto kilometrů. Jejich oběžné dráhy jsou od sebe vzdáleny 1850 kilometrů. Ale nikdy se k sobě takto blízko nedostanou.

Když Naiad prochází kolem pomalejšího Thalassa, jsou od sebe měsíce vzdálené přibližně 3540 kilometrů. Může za to oběžná dráha měsíce Naiad, která je oproti její sousedovi nakloněná a téměř perfektně načasovaná. Pokud byste seděli na měsíci Thalassa, zdálo by se vám, že Naiad se pohybuje klikatě.

“Existuje mnoho různých tanců planet, měsíců a asteroidů, ale takový jsme nikdy předtím neviděli,” vysvětluje v tiskové zprávě NASA odbornice na dynamiku v Sluneční soustavě a hlavní autorka studie, Marina Brozovićová. Nakloněnou oběžnou dráhu měsíc Naiad nabyl zřejmě díky dalšímu vnitřnímu měsíci, který ho na dráhu “vykopl.”

“Naiad a Thalassa jsou uzamčeny v tomto postavení pravděpodobně již velmi dlouho, protože jejich dráhy jsou tak stabilnější. Udržují klid tím, že se k sobě nikdy nedostanou příliš blízko,” dodává další autor, Mark Showalter z institutu SETI.

Zdroj: ScienceAlert.com