Lepší než Země? Odborníci objevili 24 planet, které mohou mít lepší podmínky pro vývoj života

Tým vědců z Washingtonské státní univerzity, vedený geobiologem Dirkem Schulze-Makuchem, identifikoval více než 20 exoplanet, které mohou mít lepší podmínky pro vývoj života než Země.

Na základě dat z mise Kepler vědci identifikovali 24 extrasolárních planet, které mohou být lépe přizpůsobeny vzniku a vývoji života než Země. Jedná se o fascinující objev, protože nelze popřít, že jedna z nejnaléhavějších otázek moderní vědy se týká forem života kdekoli mimo naši planetu. A i když jsme stále nenašli žádné přímé důkazy, průzkumné mise jako Kepler hodně přispěly k našim znalostem formování planetárního systému a poskytly vědcům důkazy, že stojí za to přemýšlet o životě mimo naši sluneční soustavu jinak než spekulacemi.

Zatím jsme objevili více než 4 000 exoplanet, z nichž mnohé byly shledány obyvatelnými, i když mějte na paměti, že jde o poněkud matoucí termín. Neznamená to, že jde o planety, na kterých můžeme přistát a začít nový život – spíše to jsou skalní útvary umístěné ve správné orbitální oblasti, kde je teplota dostatečná k tomu, aby zde byla voda v kapalné formě na povrchu, aniž by zmrzla nebo vřela. Abychom si lépe představili, o jakých planetách tu mluvíme, Země samozřejmě splňuje tato kritéria … stejně jako Mars nebo Venuše.

Proto se Washingtonská státní univerzita rozhodla mírně upravit své hledání a identifikovat 24 extrasolárních planet, které jsou nejen obyvatelné, ale s potenciálně lepšími podmínkami pro rozvoj, než má Země. Jednou z funkcí, která může přispět k lepším životním podmínkám než na Zemi, je slunce planety – je všeobecně přijímáno, že ideální kandidáti by měli být hledáni kolem hvězd spektrálního typu G, jako je naše slunce. Životní cyklus takových hvězd je však 8–10 miliard let, z čehož v našem případě 4 miliardy „šly“ do vývoje jakékoli jiné než nejzákladnější formy života.

Naproti tomu trpasličí hvězdy typu K jsou chladnější a menší než Slunce, ale mají životní cyklus až 70 miliard let, což dává podstatně více času pro vznik a vývoj životních forem. Důležitá je také velikost a hmotnost planety. Vědci hledali planety o hmotnosti 1,5krát větší než je Země. Žádná z 24 kandidátských exoplanet však nesplňovala všechna kritéria. Čtyři z nich splnila planeta KOI 5715,01, která se nachází asi 3000 světelných let od nás.

Zdroj: IFLS