Kolem naší planety se prohání “hurikán” temné hmoty

Naší Mléčnou drahou se v těchto dnech prohání „hurikán“ temné hmoty, který si razí cestu kolem Slunce a prochází i kolem naší Země. Hurikán může odhalit zajímavé poznatky. Existence temné hmoty se nikdy úplně nepotvrdila, ale tento jev může usnadnit její detekci, která vědcům už dlouho uniká.

Na španělské univerzitě města Zaragoza, se na katedře fyziky zabývali seskupením blízkých hvězd, které se pohybují stejným směrem, známým jako proud S1. Vědci spolu s autorem studie Ciaranem O´Hareem, věří, že jde o pozůstatky trpasličí galaxie, kterou před miliardami let spolkla Mléčná dráha.

V loňském roce mapoval hvězdy v naší galaxii satelit Gaia, společnosti ESA. Díky němu víme, že proud S1 obsahuje 30 000 hvězd. Dohromady bylo v naší galaxii nalezeno zhruba 30 podobných proudů, z nichž byl každý pozůstatkem předchozí kolize. Během těchto dní se kolem naší Země prohání proud S1 rychlostí okolo 500 km/s. Což vědce utvrzuje v jejich názoru, že detekce temné hmoty může být v těchto dnech snazší.

Žádná přímá detekce temné hmoty nebyla nikdy provedena i navzdory četným snahám. Proto jde zatím o teoretickou substanci, již se zabývá částicová fyzika. V podstatě nikdo neví, co hmotu tvoří, nebo jaké riziko představuje. Na druhou stranu se momentálně ocitáme v jejím středu, je tedy na místě předpokládat, že pro nás, jako pro lidstvo nepředstavuje žádné nebezpečí.

Pro vědce je tedy hurikán štěstím, které potřebovali. Ještě milióny let budeme v jeho středu, což náš systém může časem ovlivnit.  Naopak když máme temnou hmotu „na dosah“, postačí jen lepší a výkonnější technologie pro její detekci. Pokud ovšem temná hmota existuje a je zaznamenatelná.

Zdroj: PHYSICAL REVIEW D, APS Physics, Cosmos Magazine, Science Alert