Kolem Marsu se objevila fascinující zelená záře

Je to vůbec poprvé, kdy se zelená záře objevila v atmosféře jiné planety než Země. A astronomové jásají, protože mohli být u toho. Dosud nebyl tento jev, související s interakcí atomů kyslíku a slunečního světla, pozorován jinde. V podstatě by se dalo říct, že mezi vědci se do nynějška jen vedly spekulace o existenci takové záře mimo naši planetu. Dokud ji nezaznamenal satelit Trace Gas Orbiter (TGO).

Záře Země je obvykle viditelná z Mezinárodní vesmírné stanice ISS. „ Jednou z nejjasnějších exhalací, kterou pozorujeme na Zemi je z polární záře, přesněji řečeno z atomů kyslíku vyzařujících určitou vlnovou délku světla, což nikdy nebylo pozorováno u jiné planety.“ Vysvětluje autor studie, Jean Claude Gérard z Belgické univerzity.

Astronomové rovněž prohlašují, že tento jev bude viditelný ještě přibližně 40 let. Jak již bylo zmíněno, záři zachytil satelit TGO v nadmořské výšce přibližně 80 km, její hustota se měnila v závislosti na vzdálenosti Marsu a Slunce. Satelit TGO pozoruje Rudou planetu už od roku 2016. Ačkoliv se záře objevuje i na naší planetě, ta na Marsu je velmi odlišná, zejména proto, že planeta nemá magnetické pole.

Získané znalosti o atmosféře Marsu posunují hranici dosavadních získaných vědomostí zase o kus dopředu. Vzhledem k plánovaným lidským misím na Rudou planetu, jde o podstatný krok, protože právě předpovídání změn atmosférické hustoty je zvláště nadcházející pro budoucí mise.

Zdroj: FN