Kdo se nás snaží kontaktovat? Astronomové zachytili signál ze středu naší galaxie

Signál podle vědců pochází z černé díry, která se nachází v srdci naší galaxie. Tento signál nebyl nikdy předtím zaznamenán. Podle výzkumu , který nedávno zveřejnil výzkumný tým z Keio Univerzity v časopise Journal Letters, se předpokládá, že tento signál způsobuje extrémně rychle rotující rádiové spoty, které vznikly kvůli explozím disků kolem černé díry.

Tým japonských vědců pracuje s ALMA , což je extrémně silný dalekohled, který se nachází v Chile. ALMA má 66 antén a je schopen pozorovat vesmír v milimetrových a sub-milimetrových světlech. Vědci už o černé díře v Mléčné dráze něco vědí – je 4 000 000krát těžší než naše slunce a bliká ve vlnové délce světla.

Výzkumný tým se snažil zaměřit ALMA na černou díru po dobu týdne a půl, aby odhalili i malé změny v blikání černé díry.

Podle oficiálního vyjádření ze stránky výzkumného střediska ALMA almaobservatory.org jde o následující proces – horké skvrny na discích, které se formují a krouží kolem černé díry, vyzařují silné milimetrové vlny. Blikající signál souvisí s nejvnitřnějším okrajem disku, jehož hrana je velmi blízko k černé díře. Ta se točí kolem plynů rychlostí, která je podobná rychlosti světla.

Během tohoto procesu vznikají horká místa, které vyšlou milimetrové či sub milimetrové světlo – a to je signál, který vědci detekují. Blikání je silnější, když se tato místa pohybují ve vesmíru směrem k nám.

“Čím rychlejší je pohyb, tím je těžší objekt vyfotit,” řekl pro cnet.com Tomoharu Oka, autor zmíněné studie.

Zdroj: SA