Jak dopadlo vyhledávání rádiových signálu mimozemského objektu Oumuamua?

V loňském roce zahlédli astronomové prvního mezihvězdného návštěvníka naší sluneční soustavy. Říkají mu Oumuamua, což v havajském jazyce znamená „skaut, průzkumník“ a po dobu delší, než jeden rok byl úpěnlivě studován. Samozřejmě nelze ve vesmíru objevit něco cizího, aniž by to společnost označila za mimozemšťany. Ale co přineslo hledání rádiových signálu tohoto návštěvníka?

Instituce pro hledání mimozemské inteligence SETI (Search for Extra-Terrestrial Intelligence) zveřejnil své poznatky, které budou také publikovány v únorovém vydání Acta Astronautica. V jejich prohlášení stojí, že z mezihvězdného objektu nebylo bohužel zachyceno žádné rádiové vysílání.

„Hledali jsme signál, který by dokázal existenci technologie uvnitř objektu, nebo jeho umělou strukturu.“ Uvedl vedoucí autor šetření Gerry Harp. „I přes velmi citlivé vyhledávání jsme nezaznamenali žádné emise.“

Kolem mimozemského návštěvníka se objevilo mnoho konspiračních teorií, které vědcům nijak nepomohly. Teorie zahrnovali možnosti, že jde o úlomek cizí planety, nebo kosmické lodi, která byla vyslána, aby nás špehovala. Zatím se ale podařilo jen potvrdit, co vše Oumuamua není. Nedávné studie ukázaly, že nejde o kometu ani asteroid, jak uvádí portál Scientific American. Jiná studie zase uvádí, že jde o solární plachetnici, špičkové zařízení poháněné světlem hvězd.

Oumuamua je stále opředen tajemství. O jeho původu nic nevíme. Je-li objekt umělý a byl zaslán cizí inteligencí do sluneční soustavy, jaký je jeho účel? Pokud shromažďuje data, proč je nijak nevysílá?

Další věcí, kterou jsme doposud nevěděli je rychlost, kterou se objekt pohybuje. Jeho rychlost byla změřena na 26,33 kilometrů za sekundu. Takže příliš rychlý není. Ve skutečnosti by mu trvalo 49 000 let, než by se přiblížil k naší nejbližší hvězdě.

Jestliže jde tedy o objekt cizí inteligence, pak se nejspíše o rychlost výsledků moc nestarají a nejspíš jsou i opředeni nereálnou úrovní trpělivosti.

Zdroj: Science Direct, SETI Institute, Scientific American