Hubbleův dalekohled zachytil vzdálenou planetu, která doslova mizí před očima

Pomocí Hubbleova vesmírného dalekohledu objevili astronomové planetu o velikosti Neptunu, která doslova mizí před očima. Exoplaneta je poměrně blízko své hvězdy, a přesto ztrácí svou hmotu. S tímto jevem se astronomové ještě nesetkali. Poznatky původně zveřejnil portál Astronomy & Astrophysics.

Expolaneta se nazývá GJ 3470b a od Země je vzdálená 97 světelných let. Podle dosud známých informací se její hmota vypařuje stonásobně rychleji, než je tomu u planety GJ 436b. Tato ohromující rychlost by mohla vysvětlovat nedostatek detekce potencionální třídy planet přezdívaných „horké Neptuny“. Jev ovlivňuje i jiné aspekty, jako třeba pozorování vývoje planetárních systémů.

Doposud astronomové objevili zhruba 4000 exoplanet. Mezi objevy najdeme planety o velikosti Země ale také o něco větší, takzvané Super-Země a horké plynové obry (horké Jupitery). Jenže exoplanety střední velikosti snad jako by ani neexistovaly.

Výzkum mimo jiné přináší určité důkazy o tom, že odpařování je dostačujícím jevem, který vede ke zmenšení exoplanet.

David Sing, profesor a spoluautor výzkumu, ve svém prohlášení uvedl „ Exoplaneta GJ 3470b ztrácí na hmotnosti tak rychlým tempem, než jakákoliv jiná planeta, kterou jsme doposud mohli studovat. Řekněme, že za miliardu let, bude polovina exoplanety pryč.

Tým odhaduje, že GJ 3470b již ztratila 35 procent své původní hmotnosti. Výzkum je součástí programu Panchromatic Comparative Exoplanet Treasury (PanCET), největšího programu pro pozorování exoplanet pomocí Hubbleova vesmírného dalekohled.

“Začínáme lépe chápat, jak se formují planety a jaké vlastnosti ovlivňují jejich celkový make-up,” řekl Sing. “Naším cílem s touto studií a zastřešujícím programem PanCET, je získat široký pohled na atmosféru těchto planet, abychom zjistili, jak je každá planeta ovlivněna vlastním prostředím.“

Tým plánuje hledat více těchto „vypařujících se „horkých Neptunů“. Pomocí by jim měl připravovaný vesmírný dalekohled Jamese Webba.