Cesta do vesmíru doslova změní váš mozek

Nový výzkum vedený týmem z Antverpské univerzity se podíval na mozky kosmonautů před a po šestiměsíčních kosmických misích a hlásil, že prodloužená doba ve stavu beztíže mění strukturu mozku. Některé změny byly patrné ještě sedm měsíců poté, co se vrátili na Zem.

Mezinárodní tým provedl magnetickou rezonanci deseti astronautům předtím, než se vydali do vesmíru, a další vyšetření následovalo několik týdnů poté, co se vrátili na Zem. V sedmi případech po několika měsících provedli třetí skenování. Jak bylo uvedeno v New England Journal of Medicine , tým si všiml snížení objemu šedé hmoty v celém mozku, se zvláštním účinkem jak v části mozku přímo nad očima (orbitofrontální kortex), který se podílí na rozhodování, tak v oblasti temporálního kortexu, který hraje významnou roli při zpracování smyslových vstupů a tvorbě paměti.

Snížení bylo také zaznamenáno v bílé hmotě mozku, látce, která spojuje různé oblasti šedé hmoty mezi sebou. Tým také zaznamenal změny v distribuci mozkomíšního moku, který odstraňuje odpadní produkty a chrání mozek. Bez gravitace se do hlavy dostane více tekutiny a hromadí se tam. “Změny se vyskytují v šedé a bílé hmotě a mozkomíšním moku,” uvedla ve svém prohlášení vedoucí autorka Dr. Angelique Van Ombergenová. “A některé z těchto změn zůstávají prokazatelné dokonce sedm měsíců po ukončení mise.”

Zatímco úrovně šedé hmoty byly podobné těm, které byly vykazovány před letem, po sedmi měsících, přetrvávaly změny cerebrospinální tekutiny. To by mohlo potenciálně vysvětlit, proč astronauti mohou mít problémy s jasností vidění. Studie se zaměřila na změny struktury mozku, nikoli však na to, jak by tyto změny mohly ovlivnit jeho funkci. Nicméně plánují podrobnější vyšetření a mají zájem pracovat na tom, jak dlouho trvá mozku, dostat se do normálního stavu.

“To je určitě něco, na co se chceme zaměřit, a navíc si myslíme, že je to nezbytné, pokud chceme chápat přesnou dynamiku v průběhu času,” řekla Dr. Van Ombergenová IFLScience. “Kromě toho jsou také nezbytné, širší prospektivní studie, které by plně odhalily možné klinické důsledky pro astronauty. Kombinace vyšetření mozku s klinickými testy nebo údaji o chování je nezbytná, pokud chceme plně pochopit, co se děje. ”

Otázkou, která se týká většiny vesmírných letů s dlouhou dobou trvání, je, zda jsou důsledky trvalé a existuje způsob jakým je eliminovat? “Jedním protiopatřením, které by mohlo pomoci, je umělá gravitace. To platí pro několik účinků souvisejících s vesmírným letem a může být také potenciálním zmírňovačem rizik pro změny mozku, které vidíme, “vysvětlila Dr. Van Ombergenová.

“Bude však třeba zjistit, zda je možná umělá gravitace (např. pomocí rotující kosmické lodi), protože to má samozřejmě dopad  pro technologickou stránku a náklady na vývoj kosmických lodí.”