Byly detekovány silné „vesmírné tsunami“ schopné zničit celé galaxie

Vesmír opět šokuje své pozorovatele a v tomto případě i tak trochu děsí. Mezinárodní tým astronomů pomocí Hubbleova vesmírného dalekohledu detekoval nejenergičtější rázovou vlnu, která kdy byla ve vesmíru zaznamenána. Byla dokonce větší než gama záření výbuchu klasické supernovy. Vlna vzešla z kvasarů a procházela mezihvězdným prostorem jako tsunami, způsobující chaos napříč galaxiemi.

Kvasary jsou vzdálené vysokoenergetické, aktivní galaktické jádra. Jde také o extrémně jasné objekty. Nejprve se jevily jako hvězdy, později bylo zjištěno, že jde o velmi aktivní zdroje obsahující extrémní černé díry, které se živí velkým množstvím hmoty.

Když tedy černé díry pohlcují vše, co je v dosahu, obklopují se velmi horkým plynem, který vydává intenzivní záření. Větry vytvořené radiačním tlakem pak vytlačují tento materiál pryč od centra kvasarů ve formě ohromných proudů.

„Žádný jiný jev nevykazuje více mechanické energie,“ vysvětluje Nahum Arav vedoucí studie. Během své životnosti produkují tyto proudy milionkrát více energie než výbuch gama paprsků. Každoročně větry pohání stovky materiálů. A množství energie, kterou nesou je až několiksetkrát větší než jas, který vytváří celá Mléčná dráha.

Takto obrovské proudy hmoty, prudce zasáhnou jiné galaxie a pohltí veškerý materiál, který by jinak sloužil k vytvoření nových hvězd. Tímto způsobem dochází ke zničení celých galaxií, protože nemají šanci vytvořit hvězdu tak silnou jako je naše Slunce. Každý, kdo byl svědkem této události doslova oněměl úžasem.

Vesmírné tsunami možná rozlousklo další záhadu vesmíru

Když se hovoří o vesmíru, většinou platí pravidlo, že jedna odpověď otevírá další tisíce otázek. To platí i v tomto případě. Nově detekovaný jev může vysvětlovat hned několik zákonitostí vesmíru, nad kterými si astronomové lámou hlavu.

Už celá desetiletí je odborníkům jasné, že existuje nějaký druh fyzického procesu, který zabraňuje tvorbě hvězd ve velmi hmotných galaxiích. Ovšem povaha takového procesu byla vždy záhadou. Na základě studie vesmírného tsunami, ale nejspíš astronomové tuto záhadu vyřešili. Aby byla jejich téze potvrzena, sledovali astronomové 13 různých kvasarových emisí. Jejich myšlenka byla správná.

Kromě toho zjistili, že v raném vesmíru byly tyto procesy zcela běžné. V současné době díky bohu neexistuje, žádný nám blízký kvasar, který by naši galaxii nebo ty nejbližší ohrožoval. Doposud nejbližší kvasar je od nás vzdálen 600 milionů světelných let.

Zdroj: ABC