Astronomové řeší novou a úžasnou záhadu mizejících hvězd

Když z oblohy jen tak zmizí hvězda nebo se naopak jen tak objeví zčistajasna, nejde rozhodně o obvyklý jev. Když navíc astronomové porovnali hvězdné mapy z padesátých let s těmi současnými a zjistili, že takových hvězd náhle zmizelo hned několik, máme před sebou novou a zároveň úžasnou záhadu. A potěšíme i fanoušky mimozemských civilizací. Autoři seriózního výzkumu oficiálně uznali, že v tomto případě je ve hře i proslulé mimozemské vysvětlení.

Astronomové ze švédské Stockholmské Univerzity se spojili s odborníky španělského institutu Instituto de Astrofísica de Canarias v rámci unikátního projektu VASCO (Vanishing & Appearing Sources during a Century of Observations). V podstatě jde o geniální myšlenku. Tým vzal staré vojenské mapy oblohy z padesátých let a porovnal je s těmi současnými. Přičemž se zaměřili na hvězdy v Mléčné dráze, které z oblohy zmizely anebo ty, které se naopak objevily.

Jen pro vysvětlení, jde o to, že hvězdy prakticky nemohou jen tak zmizet anebo se zničehonic objevit. Když hvězda umírá, tak je to buď pomalé a zahrnuje to rozpínající se obry a pohasínající trpaslíky – nebo je to extrémně rychlé a extrémně explozivní. V žádném běžném scénáři o životě hvězd není, že by hvězda jen tak zmizela. Nebo se objevila. Vysvětlením by mohl být doposud neznámý astrofyzikální fenomén. A možností není mnoho. Nebo mimozemská aktivita.

Jak můžete vidět na tomto snímku, na starých mapách (vlevo) je jasně viditelná hvězda, která však v současných mapách (vpravo) není

Astronomové teď pracují s dvěma teoriemi, které záhadu vysvětlují. První z nich se opírá o nepodařené supernovy, které zatím představují spíše hypotetické situace, kdy se velmi masivní hvězda zhroutí do černé díry, bez doprovodu jinak běžné exploze supernovy. Takové události by měly být velmi vzácné, než aby se děly v tolika případech.

Druhé teorii se jen těžko věří a může působit spíš jako popis sci-fi filmu. Údajně by mizející a objevující se hvězdy mohly být ve skutečnosti záblesky výkonných mimozemských laserů nebo třeba projevy fungování Dysonových sfér, nezměrných struktur, které by mohly obklopovat celé hvězdy, kvůli těžbě energie nebo podobným aktivitám.

Astronomové ještě nejsou zdaleka u konce své práce. Detailně prozkoumali jen 15% z celkem 150 tisíc kandidátů. Mezi zkoumanými objekty nalezli zhruba stovku zajímavých objektů, u kterých vědci zdůrazňují, že nevykazují žádné konkrétní známky vlivu mimozemské civilizace. V tomto ohledu jde pouze o domněnky a jak s největší pravděpodobností ukáže, půjde o přirozený jev, i když zřejmě zvláštní a extrémní.

Zdroj: cnet.com